Waarom bloggen voor fotografen ZO belangrijk is

Bloggen voor fotografen 

Wist jij dat bloggen voor fotografen HEEL belangrijk is? Nu vraag jij je misschien af, maar waarom? Ik laat op mijn website toch mijn producten en diensten zien, waarom dan ook nog een blog beginnen? Kost mij dit niet te veel tijd, wat heb ik eraan etc…. Zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan. Ik heb namelijk al deze vragen al heel vaak gehoord! Toch denk ik dat bloggen voor fotografen erg belangrijk is. Waarom? Dat leg ik je hieronder uit! 

Waarom is bloggen voor fotografen zo belangrijk? 

Zoals je misschien wel weet schrijf ik regelmatig fotoblogs op mijn fotografie website, Precious People Fotografie. Ik vind dit erg leuk om te doen! Maar ik doe dit niet alleen omdat ik het leuk vind, ook omdat het gewoon mega slim is. 

Want waarom is bloggen nou zo belangrijk? Nou, door het delen van foto’s of kennis via een blog creëer je meerwaarde voor jouw website. Een blog kan overal over gaan, als er maar relevante informatie in staat voor jouw doelgroep. Dus ben je een newborn fotograaf? Schrijf blogs over je newborn shoots, geef tips waar je de beste newborn kleding kunt kopen en ga zo maar door! Het opzetten van een (foto) blog is een goede manier om jezelf als fotograaf aan je doelgroep te laten zien. Het is een uithangbord van je werk, in je eigen stijl en met je eigen tekst. Je kan echt een verhaal vertellen met foto’s en tekst. Voor elke fotograaf zijn er talloze onderwerpen om over te bloggen. Weet je niet waar jij moet beginnen? Stuur mij dan gerust een berichtje! Dan denk ik met je mee. 

Terugkerende bezoekers door jouw blog 

Door het schrijven van blogs die relevant zijn voor jouw doelgroep, blijft de doelgroep terugkeren naar jouw website. Jij hebt immers interessante content te bieden! Veel fotografen richten zich op hun website vooral op het binnenhalen van klanten. Vaak wordt hierbij vergeten wat het belang is van sterke content! En dat is erg jammer, want bloggen is het ultieme middel om de klant ervan te overtuigen waar jouw bedrijf en producten voor staan, zonder direct te willen verkopen. 

Je bouwt een band op met je doelgroep, waardoor de doelgroep uiteindelijk voor jou zal kiezen als ze eenmaal een fotograaf nodig hebben. Ze hebben immers zulke goede blogs gelezen over hoe jij werkt als (bijvoorbeeld) bruidsfotograaf! 

Een blog vergroot de vindbaarheid van jouw website 

Een ander groot voorbeeld van het hebben van een blog is dat jouw website hierdoor beter vindbaar wordt op bijvoorbeeld Google. Google is dol op nieuwe en unieke content, die goed aansluit bij de doelgroep. 

Hoe vaker jij over relevante onderwerpen voor jouw doelgroep schrijft, hoe hoger jij in Google komt. En hoe hoger jij in Google komt, hoe vaker de doelgroep op jouw website zal belanden. En dat is natuurlijk het doel! 

Een tip hierbij is het gebruiken van interne en externe links op jouw website. Want hoe meer relevante links, hoe hoger je website scoort in Google! Met interne link kan je linken naar andere relevante content op jouw website. Denk hierbij aan een andere blog, je portfolio of andere diensten die je aanbiedt. Bij externe links kan je denken aan je eigen social media pagina’s of een website van een product waar je in de blog naar verwijst. 

Maar ik heb geen tijd om te bloggen! 

Denk jij na het lezen van deze blog, ‘’leuk, maar hier heb ik toch helemaal geen tijd voor?’’ Snap ik! Maar toch denk ik dat elke fotograaf hier tijd voor zou moeten maken. Daarnaast hoef je natuurlijk niet elke week een blog te schrijven. Kies wat bij jou past! Misschien is dit eens per 2 weken of 1x per maand. Probeer in ieder geval consequent te zijn! 

Wat hierbij kan helpen is het maken van een planning. Net zoals ik je zou aanraden om een social media planning te maken, raad ik dit ook aan voor blogs! Bedenk onderwerpen die relevant zijn, kijk welke shoots je op de planning hebt staan en verzin daar een leuke blog bij. 

Don’t forget to share

Mijn laatste tip is om je blogs ALTIJD te delen! Denk hierbij aan Instagram en Facebook met een post of een story, maar bijvoorbeeld ook onderaan je mails naar je doelgroep. Want je wilt natuurlijk wel dat je doelgroep weet dat er weer een nieuwe blog online staat.

Bloggen voor fotografen: Let’s GO!

Dus, waar wacht je nog op?! Door bloggen kan jij je kennis delen, je doelgroep inspireren en uiteindelijk meer klanten binnenhalen. Wat wil je nog meer? 

Waarschijnlijk vind je dit ook interessant: