35 marketingtermen die elke fotograaf moet kennen

Deze week vertelde ik op Instagram dat marketing een heel eigen taalgebruik heeft. En dat door veel van deze termen te kennen, je veel beter snapt wat je allemaal aan het doen bent en ook ziet waar jouw bedrijf nog in kan groeien! 

Ik heb de afgelopen maanden HEEL veel berichtjes gekregen van fotografen die bepaalde termen niet snappen of ergens meer uitleg over willen. En dat is ook heel begrijpelijk, want jij bent fotograaf en geen marketeer! 

Daarom dacht ik, laat ik eens een aantal belangrijke (online) marketing termen voor jullie op een rijtje zetten, zodat je één overzicht hebt van 35 marketingtermen die elke fotograaf moet kennen! En mocht je meer informatie willen hebben over een bepaalde term, laat dit mij dan vooral weten!! Dan kan ik er altijd nog een uitgebreide blog over schrijven. 

Maar voor nu: 35 marketingtermen die elke fotograaf moet kennen! 

Earned media 

Earned media is alle media-aandacht waar je niet voor hoeft te betalen, maar die door anderen ‘gratis’ voor je wordt gecreëerd. Een klant die uit eigen beweging een bericht van jou in zijn story zet, jouw Youtube-filmpje deelt met zijn vrienden op Facebook of een review schrijft op een vergelijkingssite.

Owned media 

Owned media is al je eigen media. Je website, Instagram en Facebook, online nieuwsbrief, bedrijfsbrochure en folder. Het zijn alle platformen die je volledig in eigen beheer hebt. Op deze platformen heb je grote controle over de uitstraling van je merk. 

Paid media 

Paid media zijn de platformen waarop je aanwezig bent doordat je er voor betaald hebt. Kortom; jouw boodschap in iemand anders’ media. Bijvoorbeeld via Google AdWords, advertorials, huis-aan-huisfolders en social ads. Je koopt simpelweg bereik om ervoor te zorgen dat meer mensen met jouw bedrijf in aanraking komen. 

Cross selling

Cross selling is de klant een extra product aanbieden dat past bij wat ze op het punt staan te kopen, of al hebben gekocht. 

Upselling 

Upselling is de klant een beter, nieuwer of sneller product aanbieden. Veel klanten zijn namelijk bereid meer geld uit te geven voor een beter of extra product, als dit voordelen biedt. Als jij je klanten geen upsell aanbiedt, haal je dus waarschijnlijk niet je maximaal haalbare omzet binnen! 

SEO

De letterlijke SEO betekenis is Search Engine Optimization, in het Nederlands vertaald is dit zoekmachine optimalisatie. Dat betekent eigenlijk niets meer dan websites zo optimaliseren, dat ze hoger worden getoond bij zoekopdrachten in zoekmachines zoals bijvoorbeeld Google of Bing.

Hierbij moet je wel in je achterhoofd houden dat het om organische zoekresultaten gaat! Organische zoekresultaten zijn de gratis resultaten die je te zien krijgt in bijvoorbeeld Google. SEO is dus gratis en moet je zelf toepassen op je website, om hier het effect van te zien! 

SEA

De letterlijke betekenis van SEA is Search Engine Advertising. Hiermee wordt het betaald adverteren in een zoekmachine (search engine) zoals Google of Bing bedoeld. Zo kan jij bovenaan de zoekresultaten komen! 

Content 

Content is eigenlijk een verzamelnaam voor alle soorten informatie dat gedeeld wordt op het internet. Er zijn veel verschillende vormen van content. Je kan hierbij denken aan een blog, een foto op Instagram, een post op Facebook of een video op YouTube. 

Contentstrategie 

Dit is de strategie die gevoerd wordt om als bedrijf je verhaal te vertellen. Dit begint bij het neerzetten van je verhaal en identiteit. Het wordt vervolgd door het definiëren van de doelgroep en tenslotte wordt er gekozen voor de juiste vorm van de content, de juiste kanalen en de timing.

E-mail marketing 

Bij e-mail marketing stuur je e-mails naar klanten of potentiële klanten. In de e-mails vind je bijvoorbeeld nieuws, aanbiedingen en aankoopbevestigingen. 

Marketing automation 

Marketing automation is een geavanceerdere manier van e-mail marketing. Bij e-mail marketing automation worden er geautomatiseerde berichten verstuurd met de juiste boodschap op het juiste moment naar de juiste persoon. Met e-mail marketing automation worden e-mails vaak veel relevanter voor de ontvanger.

Dripping 

Dripping is het sturen van een geautomatiseerde set e-mails die verstuurd worden volgens een specifieke tijdlijn, of worden getriggerd door specifiek gedrag van bezoekers. Dit worden ook wel drip-campagnes genoemd. 

USP 

USP staat voor Unique Selling Point. Het is DE unieke reden om een product te kopen of een dienst bij jou af te nemen. Met een USP onderscheidt jij je van andere vergelijkbare producten of diensten. 

CTA 

CTA staat voor Call To Action. Een Call To Action is een tekst dat aan een bezoeker vraagt om een bepaalde handeling uit te voeren. Het is vrij letterlijk een oproep tot actie. De ‘actie’ die u de gebruiker wil laten doen kan van alles zijn: het inschrijven voor een nieuwsbrief, het aanvragen van een offerte of het bestellen van een product. 

Header 

Een header is de bovenkant van een website. Vaak is in de header een logo te zien en bevindt ook de navigatie van een website zich in de header.

Footer

Een footer is het deel onderaan een webpagina dat onder alle pagina’s van een website te zien is, met dezelfde inhoud. De footer kan bijvoorbeeld de contactgegevens, social buttons of een sitemap bevatten. 

Sitemap 

Een sitemap is een lijst waarin alle pagina’s van een website staan. Het geeft de structuur van de website aan. Dit kan bijvoorbeeld onderaan in de footer worden weergegeven. De sitemap is van belang voor zoekmachines om een website te indexeren. 

Indexeren 

Indexeren betekent het verzamelen van informatie die op de webpagina aanwezig is, met als doel relevante zoekresultaten weer te geven in zoekmachines. 

H1 tag

De H1 tag (header tag) wordt meegegeven als de hoofdkop van een tekst op je website. Het is belangrijk dat de H1 tag SEO-waardig is. Niet alleen voor SEO, maar ook voor je bezoekers is het slim om een originele titel te verzinnen die goed de lading dekt van je tekst. Wil je de H1 tag helemaal SEO-waardig maken, zet dan je belangrijkste zoekwoord in de titel, het liefst vooraan. Dit zorgt ervoor dat Google je pagina snel linkt aan het betreffende zoekwoord, waardoor de kans groot is dat je hier beter op gaat scoren. 

Funnel 

Een funnel is een snelle manier om door middel van meerdere schakels een relatie op te bouwen met een potentiële klant. Dat doe je door je mailinglijst te vergroten. Je biedt via een advertentie een gratis weggever aan (bijvoorbeeld een brochure of een leuke download) en stuurt daarna een mail om de lezer meer over jezelf te vertellen, je expertise te laten zien en de relatie op te warmen zodat de klant overgaat tot de verkoop. 

Hashtags 

De hashtag is een woord of aaneengeschreven zin waar een hekje (het #-leesteken) aan voorafgaat. Hashtags kun jij inzetten onder je social media berichten. Op deze manier ontstaan onderwerpen, waarvan alle bijbehorende berichten zijn te vinden door te zoeken op de betreffende hashtag. Ook kan je hier op gevonden worden! 

Zoektermen 

Een zoekterm is het woord of de woordgroep die een persoon invoert wanneer hij of zij zoekt op google. Als fotograaf kan je op deze zoekwoorden je SEO of SEA targeten, zodat de klanten jou vinden wanneer ze op een bepaald woord zoeken. 

Engagement 

Engagement betekent letterlijk betrokkenheid. Binnen marketing is het doel is om je klanten te betrekken bij, enthousiast te maken voor of zelfs te laten participeren in de ontwikkeling van een merk. In plaats van jouw klanten te zien als passieve ontvangers van je berichten, zie je ze dus als actieve en meedenkende partij. Connecten met je klant is daarbij enorm belangrijk! 

Conversie

Een conversie is een moment waarop een bezoeker van jouw website overgaat tot een aankoop, informatieaanvraag, downloaden van een brochure of iets anders wat interessant is voor jouw bedrijf. Het conversieratio is het percentage bezoekers dat tot actie overgaat. 

Google Ads 

Google Ads is het advertentieprogramma van Google. In dit online programma stel je advertentieteksten in en bied je op woorden waar gebruikers van Google op zoeken. Zo bereik jij de juiste doelgroep met jouw content! 

Google analytics 

Met Google Analytics kan je (gratis!) alle activiteiten van bezoekers op jouw websites meten, inzien en analyseren en daarmee jouw positie op het internet versterken.

CPC 

CPC staat voor Cost Per Click. Het is een afrekenmodel voor online adverteren. Er wordt een bedrag afgesproken per klik. Jij betaalt dan een bepaald bedrag per keer dat er op de advertentie wordt geklikt. 

CTR

CTR staat voor Click Through Rate. Click Through Rate betekent de doorklikratio en wordt uitgedrukt in procenten. De doorklikratio geeft de verhouding weer van het aantal mensen dat jouw advertentie of zoekmachine resultaat ziet en het aantal mensen dat ook daadwerkelijk naar de website doorklikt.

Branding 

Branding is het neerzetten van jouw merk. Je zou zelfs kunnen zeggen dat ALLE activiteiten van jouw merk en alle contacten die je hebt met klanten worden beschouwd als een branding. Elke vorm van interactie met (potentiële) klanten zorgt er namelijk voor dat er een beeld wordt gevormd over jouw merk. 

Huisstijl

De wijze waarop jij je als bedrijf naar buiten toe presenteert noemen we de huisstijl. Dit is de visuele presentatie van het bedrijf waar het logo, de kleuren, lettertypes en andere visuele elementen deel van uitmaken. Het is belangrijk dat dit consequent  wordt doorgevoerd in alle visuele presentaties van jouw bedrijf. 

Landingspagina  

Een landingspagina is een pagina binnen je website waarnaar je verwijst vanuit andere media. Denk aan een link vanuit een Google Ads campagne of vanuit een Facebookbericht. Je kunt de bezoekers natuurlijk ook richting je homepage of een productpagina sturen maar wanneer je landingspagina naadloos aansluit bij je advertentie hoeft de bezoeker minder ‘moeite’ te doen om zich te oriënteren.

Geo targeting 

GEO-targeting is het plaatsen van advertenties die aansluiten op de locatie van de ontvanger. Op basis hiervan wordt bepaald welke content in de advertenties worden getoond. GEO-targeting kan bijvoorbeeld worden gericht op één of meerdere landen, maar ook op provincies, steden of postcodes. Hiermee kun jij als adverteerder heel gericht je doelgroep bereiken. 

Leadgeneratie 

Leadgeneratie is het wekken van de interesse van potentiële klanten met als doel de omzet te verhogen. Een lead is iemand die belangstelling heeft getoond in de producten of diensten van een bedrijf, maar nog geen aankoop heeft gedaan. 

Above the fold 

Above the fold houdt het gedeelte van je website in dat direct zichtbaar is zonder te hoeven scrollen. Door content of een call-to-action above the fold te plaatsen weet je zeker dat dit gezien wordt door jouw bezoeker! 

Anchor tekst 

Een anchor tekst, ook wel linktekst genoemd, is de tekst waarmee een link gekoppeld is. Een anchor tekst is altijd klikbaar, omdat het een verwijzing is naar een andere pagina. In de meeste gevallen worden anchor teksten onderstreept en zijn ze te herkennen aan hun onderscheidende kleur ten opzichte van de rest van de tekst.

Dit waren 35 marketingtermen die elke fotograaf moet kennen! Mis jij nog bepaalde termen? Stuur dan zeker even een berichtje in mijn Facebook community! 

Waarschijnlijk vind je dit ook interessant: