ZES TIPS VOOR EEN BLOEIEND FOTOGRAFIE BEDRIJF

WAUW! Wat een prachtige stijl heeft José Chan, ondernemers en trouwfotograaf. Echt een pracht om naar te kijken, en zo specifiek herkenbaar. Maar dat niet alleen Chan schrijft inspirerende posts en motiveert zo fotografen op persoonlijk en zakelijk vlak. Haar bedrijf lijkt moeiteloos te bloeien. Reden genoeg om aan José te vragen hoe ze haar bedrijf zo succesvol heeft laten groeien en wat haar tips en tricks voor collega fotografen zijn! Lees verder voor het interview met trouwfotograaf José Chan.

1 Kies voor wat je echt leuk vindt

“Ik ben José. Sinds 2014 fotografeer ik portretten van bloggers en ondernemers en sinds een aantal jaar fotografeer ik ook bruiloften. Ik heb altijd wel al iets creatiefs willen doen. Na mijn studie Bouwkunde en naast mijn master Wetenschapscommunicatie heb ik die creatieve kant kunnen ontwikkelen in fotografie. Een DSLR-camera had ik wel al een tijdje, maar toen pas begon ik echt te ontdekken dat ik fotografie heel erg leuk vind. Vooral dat je mensen kan laten stralen op foto’s vind ik het mooiste aan fotografie.

2 Durf stil te staan

Mijn bedrijf loopt goed. Ik ben tevreden met waar ik op dit moment sta. Ik hou van mijn werk, maar de balans tussen privé en werk vind ik belangrijker, dus daar heb ik wel aan moeten werken vorig jaar. Dat ik nu tevreden ben met waar ik sta geeft me wel het gevoel dat ik stil sta. De afgelopen jaren heb ik juist mezelf, mijn fotografie en bedrijf veel geprobeerd te ontwikkelen, dus ik ben er nog niet uit of stilstaan juist betekent dat het achteruit gaat.”

3 Ontwikkel op alle gebieden

José ontwikkelt zich niet alleen verder op fotografie gebied, maar ook op allerlei andere onderdelen van het ondernemerschap: ” Ik ben me ervan bewust dat je niet alleen jezelf moet ontwikkelen op gebied van fotografie, maar dat het hebben van een bedrijf betekent dat je je op heel veel andere gebieden moet ontwikkelen. Natuurlijk moet je eerst fotografie onder de knie krijgen, maar daarnaast zijn er nog een heleboel andere dingen waar je aan moet denken bij het runnen van een bedrijf.”

4 Ga gefocust aan de slag

Chan investeert in haar netwerk, zowel online als offline. “De meeste klanten komen bij mij binnen door mond-tot-mond reclame en social media. Veel van mijn klanten vinden mij op Instagram. Ze vinden mij via hashtags of doordat ik wordt aangeraden wanneer ze andere leveranciers of fotografen volgen. Verder heb ik ook veel te danken aan de Aziatische community in Nederland. Veel van mijn klanten krijg ik doordat hun vrienden mij aanraden. Ik denk wel dat het heel belangrijk is om jezelf en je werk te laten zien. Je moet goed weten wie je ideale klant is en je alleen daarop richten. Zo kun je veel gefocuster aan de slag gaan met marketing.”

5 Kies een niche

Natuurlijk wil ik ook weten wat de meest gemaakte fouten zijn die Chan spot. “Fotografen durven geen niche te kiezen en willen alles doen, zowel families, als bruiloften, als dieren, als kinderen, als ondernemers etc. Ze zijn bang dat ze werk of klanten verliezen door een niche te kiezen. Ik denk juist dat je veel meer van je ideale klant kan aantrekken wanneer je specifieker bent. Daar word je zelf alleen maar gelukkiger van.”

6 Gebruik een mailing list

Niet alleen fotografeert deze businessbabe, ze geeft ook workshops. Voor de collega fotografen die ook workshops geven vroeg ik natuurlijk naar Chans manieren om die trainingen vol te krijgen. “Ik heb een mailinglijst met geïnteresseerden. Als ik een nieuwe datum heb voor een workshop mail ik deze lijst eerst. Wat later maak ik deze datum bekend op social media. Ik geef bijvoorbeeld een workshop over portretfotografie, hoe je mensen aanstuurt en poseert voor de camera, de techniek, nabewerking, workflow. Alle elementen die bijdragen aan een mooie portretfoto worden besproken. Aanmelden kan nog steeds!”

Inspiration by José Chan

“Werk hard en heb geduld. Gun jezelf en je bedrijf de tijd om te groeien, want dat gebeurt niet van de ene op de andere dag. Daar heb je tijd voor nodig. Probeer jezelf ook niet te vergelijken met andere fotografen, want iedereen heeft zijn/haar eigen weg te bewandelen. ‘Succes’ betekent sowieso voor iedereen weer wat anders, dus focus je op je eigen doelen.”

Wauw! Wat was ook ik weer geïnspireerd na dit interview met trouwfotograaf José Chan. Wil je meer van dit soort geweldige interviews zien bij marketing voor fotografen? Laat mij dit dan weten!

Laat ik meteen maar heel eerlijk zijn. Ik heb een fout gemaakt. Mag ik dat gewoon even zeggen? Ik heb een dikke vette fout gemaakt, maar ik heb er van geleerd. En daarom durf ik het hier wel uit te leggen.

Geen visie

Toen ik begon met mijn fotografiebedrijf, kende ik een heleboel marketingtools en tricks. Helemaal nadat ik met een vriendin een marketingbedrijf had en ik nog meer van haar leerde. Ik kende de strategieën en geijkte wegen. Maar toen ik ze voor mijn eigen fotografiebedrijf toepaste, maakte ik een fout.

Ik ging namelijk voor verkoop gerichte marketing en niet voor relatie gerichte marketing. Ik was bang om vol te gaan voor de marketing dus dacht ik geen visie uit, maar strooide links en rechts met de bekende verkooptrucjes. Advertentie hier, weggever daar, like en win acties en blogs. Het werkte maar een heel klein beetje.

Het licht gezien

Toen fotografie mijn fulltime business werd, wist ik dat ik aan de bak moest. Ik kon niet meer vertrouwen op simpele trucs, ik moest een echte visie voor mijn bedrijf én mijn marketing uitwerken. En dat deed ik. Ik ontwierp een visie gebaseerd op relatiemarketing in plaats van verkoopmarketing. En daarbij gebruikte ik 3 pijlers: Persoonlijk, Puur, Professioneel. Het is mijn overtuiging dat dit DE 3 p’s van effectieve marketing zijn.

Ik ging aan de slag. Ik professionaliseerde mijn logo en website, liet meer van mijzelf zien en durfde steeds kwetsbaarder en puurder zichtbaar te zijn. Ik ontwierp een funnel waar ik veel aandacht aan besteedde om ervoor te zorgen dat ik echt een relatie op zou bouwen met de lezer. En ik ging ook in klantgesprekken meer reageren vanuit mijn eigen persoonlijkheid, niet vanuit de gelikte sales persoon.

Diepe overtuiging

Het is mijn diepe overtuiging dat marketing voor fotografen alleen werkt als je die inzet om een relatie, een verbinding, een connectie op te bouwen. Wanneer je marketing inzet om een directe verkoop te doen, zul je veel minder effect hebben. Maar veel belangrijker nog: met relatiemarketing kun jij dicht bij jezelf blijven. Hoef je je niet anders voor te doen dan je bent en kom je niet spammerig of verkoperig over. Dat geeft zoveel meer plezier in het vermarkten van je product!

Een klant van mij schreef deze review:

https://www.facebook.com/eni.ojeaga/posts/10161456371310228

Zo bijzonder om dit op je Facebookpagina te zien verschijnen. En zie je de drie pijlers terugkomen? Persoonlijk, puur en professioneel. Het zit er allemaal in.

Geniet van je zichtbaarheid

Ik geloof dat als jij jouw marketing ook zo gaat inzetten: als middel om een relatie op te bouwen, je veel meer effect én meer plezier gaat hebben. Zo wordt marketing geen vervelend ‘moetje’ maar ga je genieten van je zichtbaarheid.

Wil je weten hoe je dit toepast? Schrijf je in voor mijn gratis webinar!

Funnel inzetten voor fotografen. Hoe doe je dat? Ik weet er alles van! Wie mij al een poosje volgt, heeft het me al meerdere keren horen zeggen: ik haal al mijn bruiloften uit één enkele funnel. En dat zijn er bijvoorbeeld voor dit jaar 27. Omgerekend zou je dit sommetje kunnen maken: 

Ik gaf ongeveer €300,- uit aan het adverteren met mijn funnel en haalde daarmee een stuk of 32 kennismakingsgesprekken binnen waarvan 27 ook hun bruiloft bij mij boekten. Een simpele en goedkope manier dus om klanten binnen te halen.

I tried it all

Ik heb het allemaal gedaan. Op evenementen staan, adverteren op theperfectwedding, Google Adwords. Sommige methoden werkten een beetje, anderen nauwelijks. Maar het aanmaken en aanzetten van een funnel heeft voor mij altijd gewerkt. Sterker nog: als ik wat ruimte in mijn agenda zie aankomen, zet ik de funnel aan en al het te druk is, gaat hij weer even uit. Zo’n controle geeft het adverteren met een funnel mij.

Wat is het precies?

Maar misschien weet je eigenlijk nog niet eens wat een funnel precies is? Een funnel is een snelle manier om door middel  van meerdere schakels een relatie op te bouwen met een potentiële klant. Dat doe je door je mailinglijst te vergroten. Je biedt via een advertentie een gratis weggever aan (bijvoorbeeld een brochure of een leuke download) en stuurt daarna een mail om de lezer meer over jezelf te vertellen, je expertise te laten zien en de relatie op te warmen zodat de klant overgaat tot de verkoop. 

Even praktisch wat je ervoor moet maken: 

In 1 avond kun je het klaar hebben staan en daarna mogen de klanten binnenstromen. En wat vooral fijn is: je hoeft er dan ook niet heel veel tijd meer in te stoppen. Ik heb namelijk nooit genoeg tijd, jij wel?

Relatie

Hoe komt het dat een GOEDE funnel zoveel effect kan hebben? Omdat een klant een proces door moet voordat hij bij jou gaat kopen. Fotografen bieden vaak direct hun aanbod aan, en dat werkt dus niet! Je moet een relatie opbouwen met een klant en het vertrouwen geven dat jouw aanbod het beste is. Een funnel is daar een uitstekend middel voor! Lees hierover ook mijn laatste blog op mijn website waarin ik dit verder uitleg.

Een eigen funnel inzetten als fotograaf

Het allereerste dat ik dus meestal doe als ik een fotograaf coach, is samen een eigen funnel bouwen. Dat kan namelijk heel snel effect hebben, als je het goed doet. Een funnel inzetten voor fotografen is dus echt heel belangrijk!

Masterclass

Dat laatste is dan wel weer belangrijk. Want in 1 freebie kan ik je niet genoeg informatie geven om een goede funnel aan te kunnen zetten. Daarvoor moet je even een ticket kopen voor mijn masterclass!

Voor maar €27,- ontdek je in deze uitgebreide masterclass precies of een funnel ook voor jou werkt. Ik laat je mee kijken achter de schermen en bespreek echte casussen. Zo leer je niet alleen waarom een funnel werkt maar ook hoe!


Van een collega fotograaf kreeg ik de volgende vraag: “Ik zie steeds dat bedrijven bij hun Google vermelding ook de recensies van Facebook en soms ook andere bedrijven erbij hebben staan. Hoe kan ik dit instellen?” Facebook reviews in Google plaatsen is helemaal niet zo moeilijk, maar je moet wel even weten hoe het moet! Ik leg het je hieronder uit. 

Geen knop

Nu wilde ik dat ik je zo even de knop kon aanwijzen waarmee je dit aan kunt zetten, maar dat gaat helaas niet lukken. Of jij wel of geen recensies bij je Google vermelding hebt staan, hangt namelijk af van het Google algoritme. Je kunt dus niet met een instelling of een code er zelf voor zorgen dat de recensies er bij komen te staan.

Algoritme beïnvloeden

Gelukkig is er een aantal dingen dat je kunt doen om het algoritme een beetje te beïnvloeden. Dat heeft vooral te maken met dat Google de recensies op Facebook (of andere websites) moet kunnen herkennen als zodanig. Hier zijn mijn tips:

Bij mijn zoekresultaten verschijnen meteen 2 recensie resultaten op de eerste pagina

1 Verzamel VEEL reviews op je Facebookpagina en blijf ook steeds nieuwe verzamelen

2 Stel je Facebookpagina in als lokaal bedrijf, oftewel: geef een adres op voor je bedrijf in je pagina. (Je kunt aanvinken dat deze niet zichtbaar is, maar wel doen dus!)

3 Richt Google ‘Mijn bedrijf’ uitgebreid in

4 Gebruik precies dezelfde naam voor je Google Mijn Bedrijf als voor je Facebook pagina

5 Gebruik overal dezelfde NAW gegevens.

6 Gebruik een review widget op je website

7 Google op je eigen bedrijfsnaam en kijk of er op de eerste pagina aan zoekresultaten ook review pagina’s bij zitten. Dat zijn namelijk de pagina’s die mee tellen en die Google oppakt om als externe review te laten zien.

Succes!!

Vragen? Stuur mij een berichtje! 


Je vindt dit topic met de volgende zoektermen:

  • Facebook reviews koppelen aan Google
  • Facebook recensies op Google
  • Ervaringen The Perfect Wedding op Google
  • Hoe krijg ik mijn Facebook recensies gekoppeld aan Google?
  • Google laat Facebook reviews zien
  • Reviews from the web op Google
  • Reviews from the web instellen

Stop nu met het kijken naar het groene gras van de buren en ga ZELF knallen met je business!! Marketing voor fotografen is ook voor JOU!

Gratis webinar!

Oh oh oh, wat was ik bang om te investeren. Terwijl ik was opgeleid als communicatie specialist en dus DROMMELS goed wist wat de effecten van marketing zijn. Maar ik was zo bang dat het geld dat ik er in stopte er niet meer uit zou komen. Was ik even dom bezig! Want toen ik eindelijk kwam in standje ‘gaan met die banaan’ haalde ik mijn investering er voor 1000% weer uit. Weten hoe jij ook moeiteloos meer klanten binnenhaalt? Meld je aan voor deze webinar en ik vertel je er alles over! En meld je ook even aan voor de community op Facebook. Hier helpen collega fotografen jou graag verder met je vragen over marketing!

Ik geef deze webinar alleen nog op 21 nov en 2 dec!

Marketing voor fotografen

MAN! Wat heb ik al die jaren getrokken aan mijn bedrijf zeg. Ik moest er zoveel energie insteken en had eigenlijk nooit het resultaat dat ik wilde. Super vermoeiend en mega frustrerend. Vooral omdat ik fotografen om mij heen zag bij wie het moeiteloos bleek te gaan… Maar moeiteloos meer omzet binnenhalen als fotograaf, kan dat eigenlijk wel?

Effectieve marketing voor fotografen

Toen ik op een kruispunt kwam te staan en besloot om EINDELIJK mijn marketingkennis ook toe te gaan passen voor mijn eigen bedrijf, toen was het ineens snel voor elkaar. Wat ik al voor tig andere bedrijven had gedaan, maar nooit had durven doen voor mijn bedrijf: effectieve marketing in gaan zetten. Het werkte als een tierelier. En daar zit dus meteen jouw eerste stap. Het achterhalen van jouw blokkades en die doorbreken. Voor mij was het de angst om mijn investering niet meer terug te zien.

Was ik even DOM! Met een beetje investeren haalde ik juist duizenden euro’s winst binnen. Sterker nog: voordat ik mijn marketing op orde had, moest ik knokken voor een paar bruiloften per jaar. Nu haal ik met 1 simpele funnel met gemak 25 bruiloften per jaar binnen en moet ik ook nog heel veel stellen afwijzen.

The big picture

Het is voor mij nooit het doel om ZOVEEL mogelijk klussen binnen te halen. Met 25 bruiloften is het ook echt wel klaar. Wat wel mijn doel is? Ik wil niet hoeven leuren. Ik wil niet keihard werken aan iets dat ik niet leuk vind. Met het extra geld dat ik verdien door meer klanten binnen te halen, kon ik een VA aannemen die mijn administratie doet. Ik kan een schoonmaakster betalen om mijn huis bij de houden (dat vind ik namelijk ook niet leuk 😛 :P) en ik kon een nieuw huis met studio erbij kopen zodat ik niet zoveel meer hoefde te reizen en meer bij mij gezin kon zijn. Dat is the big picture. Genieten van het werk dat ik doe en kunnen gaan voor the big picture. Moeiteloos meer omzet binnenhalen als fotograaf is dus zeker mogelijk!!

Moeiteloos meer omzet binnenhalen als fotograaf, is dat ook jouw droom?

Waar ga jij naar toe? Lukt het jou al om verder te kijken dan volgende maand omdat je weet dat je toch wel genoeg omzet binnenhaalt? Ben jij al zo volgeboekt voor de komende maanden dat je al lang bezig bent met de plannen voor 2020 en 2021? Nee? Dan daag ik je uit! Ga aan de slag! Want wat ik kan, dat kun jij ook.

Begin bij het downloaden van mijn gratis e-book: Boost je Business.

Ik hoor het wel eens. “Foto’s moeten zichzelf verkopen.” “Een goede fotograaf heeft geen marketing nodig.” Denk jij dat ook wel eens? Je kunt uren besteden aan een goede eigen stijl, maar dat wil nog niet zeggen dat die ook gezien wordt.

Bekende fotografen

Alle (wereld)beroemde fotografen hebben één ding gemeen. Ze hebben een steengoede marketingafdeling. Neem nu Kelly Brown, die we kennen als newbornfotograaf. Dacht je dat zij puur door haar eigen netwerk zo bekend is geworden? Nee toch! Met enige regelmaat verschijnen haar advertenties op mijn Facebook tijdlijn. En met succes, want inmiddels staat mijn bibliotheek op haar website vol met haar cursussen. En dat geldt voor meer grote namen.

In orde

Dus heb je jouw stijl op orde, kloppen je foto’s maar lukt het nog steeds niet om meer klanten binnen te halen? Helemaal niet raar! Er zijn zoveel fotografen dat het lastig is om je doelgroep te bereiken. Gelukkig kan marketing je daar heel erg goed bij helpen!

Angstaanjagend stil

Toen ik een portfolio had opgebouwd voor trouwfotografie, was het mijn doel om 2 betaalde opdrachten binnen te krijgen voor het eerste jaar. En het liefst wilde ik 4 bruidsparen vinden die ik tegen voltarief mocht fotograferen. Ik zette mijn portfolio online op mijn website, jubelde op mijn Facebook en Instagrampagina’s dat ik te boeken was en leunde achterover. Er gebeurde niks….En zo kwam ik erachter; een goede fotograaf heeft WEL marketing nodig.

Adverteren, kan dat uit?

Ik wist wel dat ik een advertentie aan moest zetten en ik wist ook prima hoe dat moest want ik werkte als marketingspecialist. Maar ik was bang. Wat als ik honderd euro zou investeren in een advertentie en er zou nog steeds niets gebeuren? Toen ik mezelf zo hoorde denken, gaf ik mezelf een grote mentale schop onder mijn kont. Ik had toch al een hele poos geleden geleerd dat ik moest durven investeren om te zorgen voor groei. Ik maakte een brochure, zette een trechter aan op mijn website en begon met adverteren. Ik begon in januari. In dat jaar haalde ik 23 bruiloften binnen, waarvan 11 nog voor datzelfde jaar. Kosten voor het adverteren? €225,-

Ik wil WEL aan marketing doen!

Ik spreek heel vaak fotografen die wel eens willen beginnen met adverteren, en ook weten dat ze dat nodig hebben, maar gewoon geen tijd of lef hebben. Daarom ben ik deze website gestart. Nu jij er aan toe bent om echte stappen te zetten, wil ik je helpen om echt aan de slag te gaan! Hoeveel meer klanten wil jij krijgen? Want zoals ik al eerder zei, een goede fotograaf heeft WEL marketing nodig!

Bekijk wat jouw allereerste stap naar succes is!