Je kent het misschien wel. Je hebt een prachtige website, een mooie flyer of een dure advertentie. Maar het effect blijft uit. Wel veel bereik, maar weinig kliks en nog minder klanten. Wat is er aan de hand? Nou, zo schrik jij als fotograaf klanten af. Hoe? Door te snél te willen verkopen.
Relatie
Mensen die jouw bericht zien, willen namelijk eerst rustig onderzoeken wat je aanbod is, wie jij bent en waarom ze voor jou zouden moeten kiezen. Eigenlijk komt het allemaal neer op relatie. En een relatie bouw je niet zomaar. Dat is een ketting met een heleboel schakels en er mag geen schakel in ontbreken. Een heel mooi model dat je hiervoor goed kunt gebruiken is de know-like-trust-buy piramide. Een bekend model dat ik vaak gebruik als ik mijn eigen teksten en uitingen check.
Know – Like – Trust

In bovenstaand model zie je hoe het werkt. Voordat klanten van je gaan kopen moeten ze je eerst kennen, leuk vinden en vertrouwen. Heel globaal gesproken:
KNOW
Zorg dat je naamsbekendheid hebt. Dat potentiele klanten weten dat je bestaat. Bijvoorbeeld door het inzetten van social media en advertenties, maar ook door het neerleggen van flyers op strategische punten of leuke samenwerkingen aan te gaan.
LIKE
Vervolgens moet iemand jou ook leuk vinden. Dat zit hem deels in je foto’s: de stijl moet aanspreken en ook de manier waarop je foto’s maakt. Maar het gaat ook over jou persoonlijk. Er zijn namelijk heel veel concurrenten. Mensen kiezen jou uiteindelijk ook vanwege je persoonlijkheid, je betrokkenheid, service, klantgerichtheid.
TRUST
Tot slot is het enorm belangrijk dat klanten je ook vertrouwen. Daar zorg je voor door professioneel te zijn in je marketing (goede website, actieve social media) je beste werk te laten zien, veel reviews te verzamelen, awards te winnen enz. Helpt allemaal mee om die klant door de laatste fase heen te krijgen.
Globaal en micro
Dit model werkt op twee manieren: globaal voor je HELE workflow. Bijvoorbeeld: Know = advertenties. Like = mailing. Trust = kennismakingsgesprek. Maar het werkt ook op microniveau: gebruik dit model in elke advertentie die je schrijft, in de mailing die je maakt en op je website. Gebruik je dit model niet? Zo schrik jij als fotograaf klanten af!
Funnel
Eén van de SNELSTE manieren om door deze fases heen te gaan is het inzetten van een funnel. Sterker nog, ik haal door één funnel al mijn bruidsparen binnen (27 voor 2020). Wil je meer leren over hoe je een funnel maakt? Dan moet je echt bij mijn online masterclass ‘Direct meer omzet met je Funnel’ zijn.