Zo! Die had je misschien niet verwacht! NIET veel geld besteden aan SEO voor fotografen? Maar SEO is toch super belangrijk? Zeker weten!! Maar als jij heel veel geld uitgeeft aan een bedrijf dat jou goed vindbaar maakt in Google, dan kan ik alleen maar zeggen: ZONDE!!

SEARCH ENGINE OPTIMIZATION

Even een snelle intro: wat is SEO voor fotografen ook al weer? SEO is een afkorting voor Search Engine Optimization. Oftewel: het optimaliseren van je website en kanalen voor de zoekresultaten in zoekmachines als Google. En aangezien het over over grote deel van de bevolking alleen Google gebruikt, richt ik me in dit artikel ook even uitsluitend op het optimaliseren voor Google. Praktisch uitgelegd: als iemand een bepaalde zoekterm intypt in Google wil je graag dat jouw website op pagina 1 uitkomt. Bedenk daarbij dat de resultaten op pagina 1 door 95% van de internetgebruikers wordt bekeken, pagina 2 nog maar iets van 5%. Dus ja, je wilt op pagina 1 uitkomen, het liefst ergens op positie 1-4.

INZICHT

Waarom ik denk dat je dat zelf moet doen en niet moet laten doen door iemand anders is omdat het heel belangrijk is om zelf inzicht te hebben in hoe SEO werkt en hoe je er voor kunt zorgen dat je bovenaan komt te staan in Google. Daar heb je helemaal geen fancy SEO bedrijf voor nodig, je kunt het gewoon zelf! Los van dat dat je veel geld bespaart, is het ook echt nodig dat je goed snapt hoe SEO in elkaar zit. Je zult namelijk SEO bij moeten houden. In alles wat je schrijft, plaatst en post moet je SEO verwerken.

Eigenlijk moet SEO een soort automatisme worden. En bedrijven die zeggen dat ze jouw website SEO proof kunnen maken maar daarbij vergeten te melden dat je zelf de SEO bij moet houden, die weten dus niet goed waar ze het over hebben óf ze willen makkelijk geld aan jou verdienen. En dat loopt zo op tot duizenden euro’s :-O

MEERDERE KANTEN AAN SEO VOOR FOTOGRAFEN

En daarbij loop je bij zo’n bedrijf vaak tegen een ander probleem aan. Ik hoor bijvoorbeeld vaak van fotografen dat hun webbouwer heeft gezegd dat ze de website wel SEO proof zouden maken, maar dat de site vervolgens niet of slecht vindbaar is in Google. Ik snap dat wel, want een websitebouwer is geen tekstschrijver. Het is dus niet alleen maar te regelen met een technisch goede site, SEO is voor een heel groot deel afhankelijk van de teksten die je aan de voor en achterkant van je website gebruikt. Maar dat niet alleen! Je moet ook de techniek van de website, van Google én van social media kennen.

seo voor fotografen

Kortom: een webbouwer alleen gaat je waarschijnlijk niet helemaal kunnen helpen. Je moet iemand vinden die volledig gespecialiseerd is in SEO, of veel beter nog: het zelf leren en doen! Begin maar eens bij het lezen van mijn 6 tips om hoger in Google te komen.

Maar uiteindelijk moet je dus een manier vinden om het inzicht te krijgen. En heel bewust de keuze maken om hier tijd voor vrij te maken. Mijn gouden tip: doe de SEO 4daagse. Wil je dat ik je stap voor stap help je hele website SEO proof te krijgen? Dan moet je meedoen met de SEO training. In vier uitgebreide live trainingen vertel ik je precies hoe je bovenaan in Google komt. De volgende training is op 22,23,24 en 25 november en je kunt hem nu bestellen voor een actieprijs!

“Mag ik hier even komen juichen? Na de SEO 4 daagse sta ik nu met 7! zoektermen op pagina 1! Met 3 zoektermen op pagina 3 en met 1 op pagina 2. En dat terwijl ik hiervoor gewoon niet zichtbaar was”

Sandra

“Eerst was ik onvindbaar, bruidsfotograaf Beunigen pagina 1 positie 8, newbornfotograaf beuningen pagina 1 positie 8, gezinsfotograaf beuningen pagina 1 positie 1”

Melanie

“Yoehoeee net even google weer gecheckt en in 2 wkn tijd bij de meest gezochte termen op de eerste pagina en veelal op positie 1-4. (er waren zelfs termen waarop ik helemaal niet vindbaar was en nu op pagina 1)”

Jennifer

“Heeeeel veel en hele bruikbare info, Joke laat alles duidelijk zien, geen vraag is te gek of te veel. Wat een marketingbeest.”

Vera

De SEO Vierdaagse van Marketing voor Fotografen door Joke Troost vond ik, als leek op dit gebied, echt ideaal. Duidelijke opbouw en direct toepasbaar op je eigen website. Super veel tips gekregen en het geld dubbel en dwars waard 👌🏻

Hester

“De SEO vierdaagse van Marketing voor Fotografen is echt een eye opener geweest! Enorm veel informatie gekregen in zo’n korte periode waar ik voor altijd wat aan heb! Wat ook fijn is, is dat ik de informatie altijd weer terug kan vinden in mijn account waardoor ik altijd nog weer terug kan kijken 🤩. Een absolute aanrader!”

Claudia

“De seo vierdaagse van marketing voor fotografen heeft mij veel inzichten gegeven. Joke legt het super uit, en houd er ook de tempo in, verder krijg je werkboek en de handouts in je mailbox, dat is super fijn. Je kunt altijd info nog terug lezen in je account. Ik sla ze ook gewoon op in mijn computer. Ik vind het een aanrader, super bedankt Joke Troost

Leonie

“De seo Vierdaagse van marketing voor fotografen. Was echt super leerzaam! Heldere uitleg, er wordt onwijs veel informatie gedeeld en alle vragen worden uitgebreid beantwoordt! Kortom een dikke aanrader!”

Femke

Hoe je een balans kunt vinden tussen het gaan voor je klanten zonder jezelf te verliezen.

Een poosje geleden maakte ik een podcast over mijn donkere kant. En daar heb ik zo ontzettend veel reacties over gekregen dat ik er in deze blog nog iets dieper in duik.

De mensen die mijn kennen weten het: meestal ben ik redelijk high energy en kom ik vrolijk over. Altijd bezig en sociaal aanwezig met mensen, maar laatst lukte dat gewoon niet zo goed. Ik merkte dat mijn lontje korter was en dat ik geen zin had om creatief bezig te zijn. Wanneer ik mensen hier over spreek, vinden ze dit helemaal niet bij mij passen of valt het ze helemaal niet op bij mij. Ergens is dit ook wel weer grappig en zegt het ongetwijfeld ook iets over mij. Ik ben namelijk een introverte extravert. Dat klink misschien apart, maar is dus echt een ding. Iets wat jij misschien wel herkent!
Wat betekent dat nou eigenlijk: een introverte extravert zijn?

Ik vind het heerlijk om sociaal te zijn tijdens een shoot en te praten met de familie, catering, etc. Vaak hoor ik na een bruiloft hoe ze mij als deel van de familie zien. Dit is natuurlijk een prachtig compliment om te krijgen als fotograaf. Ik ‘mingle’ makkelijk, stap zo op onbekenden af en doe het goed in grote groepen. Maar dat alles moet ik balanceren door het tegenovergestelde. Na een tijd van veeeeel sociale contacten heb ik het juist heel erg nodig om in mijn coconnetje te duiken. Als ik dat niet doe, dan ga ik over mijn grenzen heen.

TABOE

Dit is een verhaal dat ik vaker hoor van fotografen en juist daarom wil ik dit onderwerp graag bespreekbaar maken. Want er lijkt wel een taboe te zitten op het tijd nodig hebben voor jezelf. Zelf denk ik dat het komt doordat wij creatievelingen altijd aan moeten staan. Want creativiteit stopt nooit. En als we dan toch even stoppen met werken, is daar het gezin, vrienden, en andere verplichtingen. Tegen de tijd dat we de rust weer vinden zijn we de drempel eigenlijk al over gegaan.

En om die reden heb ik hier mijn 4 tips voor de introverte extravert fotograaf!

Tip 1: Maak tijd vrij voor jezelf!

Het is natuurlijk prachtig om veel klanten te hebben, en je agenda vol te mogen boeken, maar sommige shoots kunnen een hoop van je vragen. Na een hele dag rond gelopen te hebben voor een bruiloft, wat makkelijk op kan lopen tot 16 uur voor één dag (nog los van de edit), is het belangrijk om tijd te nemen voor ontspanning. Er is niks mis met het inplannen van vrije tijd na een drukke shoot, en ook dit kan in je agenda meegenomen worden. Ik plan dus letterlijk blokken in voor me-time, maar ook voor tijd met partner en gezin.

Natuurlijk kan dit niet altijd en ook ik heb soms meerdere bruiloften en andere shoots achter elkaar gepland staan, maar het is belangrijk om je hier bewust van te zijn en ook jezelf rust te gunnen. Het is is aan jou om te bepalen welke planning werkt, en hoe je dit bijhoudt, maar in je agenda een “spa dag” zetten na een week hard werken klinkt niet als een gek idee, toch?

Tip 2: Herken jouw signalen wanneer je te druk geweest bent

Iedereen vindt rust in andere bezigheden en wij hebben allemaal onze eigen waarschuwingen voor wanneer we te druk geweest zijn. Soms moet je even gaan zitten en reflecteren. Hoe was deze dag? Had je het naar je zin, of was het toch wel erg hectisch? Zijn de foto’s gelukt zoals je wilde, of vallen ze tegen voor jou? Gaf het je energie, of zit er iets dwars?

Deze vragen kunnen helpen in het beter begrijpen van jezelf. Hoe ga je om met stress? Misschien ben je wat kortaf naar vrienden of familie. Zijn er projecten waar je eerst zin in had die nu eerder een stootblok geworden zijn? Ben je moe? Heb je veel zin in zoetigheid? Heb je een kort lontje of ben je snel emotioneel?

Geef jezelf de kans om hier over na te denken. Hoe eerder jij jouw eigen signalen herkent, hoe eerder je er iets aan kan doen voordat het je echt teveel wordt.

Tip 3: Wees niet te hard voor jezelf

Wanneer je even niet jezelf bent, is het erg makkelijk om te denken dat er iets mis is. Heb ik een burn-out? Ben ik ziek? Vind ik mijn werk niet leuk meer?
We zijn zo snel geneigd om het ergste te denken, terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn. Soms moet je een stapje terugnemen en nagaan of jouw balans er nog wel is. Misschien heb je de laatste tijd harder gewerkt dan je gemiddeld doet, maar zag jij het als het nieuwe normaal. Soms kan je privé leven erg hectisch zijn, dan is het lastig om te ontspannen na een lange werkdag.

Geef jezelf de kans om alles in perspectief te zien en te kijken wat jij nodig hebt. Al is het maar dat je de kans krijgt om je gedachtes op een rijtje te zetten, of ze uit te spreken. Dit kan wonderen verrichten in het opruimen van je gedachtes.

Tip 4: Plan momenten specifiek voor jou

Ik ben een moeder van drie, met een puppy, een eigen fotografiebedrijf en een eigen coachingsbedrijf. Mijn dagelijkse leven bestaat al uit het balanceren van gezin en werk. Hier komt dan ook nog bij dat ik tijd voor mijzelf vrij moet maken. Niet een makkelijke taak!

Hoe kan ik dan toch tijd voor mijzelf hebben? Ik plan gewoon regelmatig een nachtje weg, helemaal voor mij. Mijn studio is aan huis, dus ook werk doe ik vanuit huis. Hoe heerlijk is het dan om even een momentje weg te zijn en écht even voor mijzelf te kunnen kiezen? Dus ja, ik ga elk halfjaar wel eens in een hotel zitten, lekker in mijn eentje. Met een boek bij het diner en lekker veel slapen en in bad zitten. En vooral even met niemand hoeven praten, want daar laad ik als introverte extravert pas echt van op.

En ik moedig al mijn mede fotografen aan om af en toe voor jezelf te kiezen en écht even op te laden.
Hard werken hoort bij het vak en waarde kan je vinden in jouw creatieve process, maar het is ook belangrijk om te weten wanneer je toe bent aan een pauze. En dat is wat het dan ook is: pauze.
Vind jouw soort pauze en plan die af en toe voor jezelf in!

Zijn deze tips herkenbaar voor jou? Hoe vind jij echte rust? Praat mee in de gratis Community

Vandaag wil ik met je praten over het urenplafond. Ik weet niet of je weet wat dat is, maar ik liep er vrij snel tegenaan. Je wilt wel meer verdienen, maar je hebt simpelweg niet meer uren om te geven. Omdat je al heel veel werkt of omdat je niet meer wilt werken. Omdat je nog een baan hebt, omdat je nog een gezin hebt of omdat je simpelweg niet fulltime wilt werken. 

Ik weet nog dat ik in mijn beginjaren €120 euro kreeg voor een newbornshoot of gezin shoot. En blij dat ik daarmee was!! Maar als je uitrekent hoeveel van die (urenlange) shoots je moet doen om een modaal inkomen te krijgen? Stel dat je uitgaat van modaal, dat is €3000,- winst. Dus ongeveer €3500 omzet. Dat betekent dat je DERTIG shoots moet doen om dit te verdienen. Ik liep heel snel tegen een probleem aan: ik had wel genoeg aanvragen, maar niet genoeg uren om die allemaal te verwerken.

Keihard werken voor een minimaal loon

Mag ik even heel bold zijn? Ik heb niet gekozen voor het ondernemerschap om voor een minimaal loontje keihard te moeten werken. Ik wil veel omzet draaien met weinig uren zodat ik tijd heb om te groeien, te ontwikkelen, tijd door te brengen met mijn kids, te werken voor goede doelen, geld uit te delen…

Toen ik dit noemde in de online Community voor fotografen kreeg ik meteen enorm veel leuke reacties. Zo herkenbaar is het. Ik hoorde fotografen die zeiden dat ze meer omzet met dezelfde uren willen krijgen om: 

– meer te kunnen investeren in apparatuur

– meer te kunnen investeren in workshops en trainingen

– meer tijd met het gezin door te brengen

– minder te werken in een andere baan

– vaker op vakantie te kunnen

En er waren nog meer motivaties. De vraag is: Wat zou jij willen als je meer omzet zou halen met dezelfde uren? Waar zit jouw groei? Waar zit jouw vrijheid? En hoeveel zou je om moeten zetten om dat te bereiken? 

De hoofdprijs

Ik wist al heel snel: ik wil niet fulltime werken, maar wel fulltime verdienen. Omdat ik daarmee echte aandacht kan geven aan mijn fotografie en mijn klanten, maar ook omdat ik niet wilde dat mijn kids 4 dagen per week naar de BSO zouden moeten. Ik wilde blijven ontwikkelen, weer kunnen investeren in mijn bedrijf, kunnen groeien en ook tijd over houden.

Een oplossing is om de hoofdprijs te vragen voor je fotografie. 

Maar dat wilde ik niet. Ik wilde namelijk dat mijn foto’s bereikbaar zouden blijven voor een brede doelgroep. High end werken past gewoon niet bij mij. Ik wil dat mijn buurvrouw om de hoek ook langs kan komen voor een fotoshoot. Dus wat deed ik? 

Ik maakte verschillende pakketten. 

Daarmee kon ik aan verschillende mensen verschillende opties bieden. Er zit altijd wat tussen. En door het bijverkopen ná de shoot, zorgde ik ervoor dat mijn omzet met 50-200% of meer verhoogd werd. Zo kon ik met hetzelfde aantal uren toch meer verdienen. 

Dat is mijn boodschap aan jou vandaag!

De prijs die je op je website of in je brochure zet, zou nooit de omzet van de shoot moeten zijn. Als je weet HOE dan kun je ALTIJD je omzet vergroten, verdubbelen en zelf verdrievoudigen door middel van upgrades, grotere pakketten, upsell en cross sell.

IMPULSAANKOOP

Een maand geleden heb ik een drone gekocht. Gewoon omdat ik me op dat gebied wil ontwikkelen en ik de kriebels kreeg. En omdat ik mezelf wilde verwennen omdat ik een goede maand omzet heb gedraaid. 

Als jij deze mail helemaal tot het einde hebt gelezen, dan wil je waarschijnlijk weten hoe jij dit ook voor elkaar krijgt. Nou, door het ons je te laten leren. 

SERGE SMULDERS

Ik heb mijn manieren om bij te verkopen, maar topfotograaf Serge Smulders heeft weer hele andere. En wij geven jou de kans om een kijkje in onze keuken te krijgen! We kregen hier namelijk zoveel vragen over en we willen zo graag fotografen hiermee helpen dat we maar liefst 3 dagen gaan trainen. 

TRAINING, COMMUNITY EN TEMPLATES

Bij deze training krijg je een gratis pakket met ingevulde templates: rekenmodel waardebepaling, flowchart verdienmodellen, boekingsformulier, Contract, offerte, collecties met aftersale, en nog meer handige templates

INHOUD

Je kunt deze training nu aanschaffen en METEEN bekijken.

Bloggen voor fotografen 

Wist jij dat bloggen voor fotografen HEEL belangrijk is? Nu vraag jij je misschien af, maar waarom? Ik laat op mijn website toch mijn producten en diensten zien, waarom dan ook nog een blog beginnen? Kost mij dit niet te veel tijd, wat heb ik eraan etc…. Zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan. Ik heb namelijk al deze vragen al heel vaak gehoord! Toch denk ik dat bloggen voor fotografen erg belangrijk is. Waarom? Dat leg ik je hieronder uit! 

Waarom is bloggen voor fotografen zo belangrijk? 

Zoals je misschien wel weet schrijf ik regelmatig fotoblogs op mijn fotografie website, Precious People Fotografie. Ik vind dit erg leuk om te doen! Maar ik doe dit niet alleen omdat ik het leuk vind, ook omdat het gewoon mega slim is. 

Want waarom is bloggen nou zo belangrijk? Nou, door het delen van foto’s of kennis via een blog creëer je meerwaarde voor jouw website. Een blog kan overal over gaan, als er maar relevante informatie in staat voor jouw doelgroep. Dus ben je een newborn fotograaf? Schrijf blogs over je newborn shoots, geef tips waar je de beste newborn kleding kunt kopen en ga zo maar door! Het opzetten van een (foto) blog is een goede manier om jezelf als fotograaf aan je doelgroep te laten zien. Het is een uithangbord van je werk, in je eigen stijl en met je eigen tekst. Je kan echt een verhaal vertellen met foto’s en tekst. Voor elke fotograaf zijn er talloze onderwerpen om over te bloggen. Weet je niet waar jij moet beginnen? Stuur mij dan gerust een berichtje! Dan denk ik met je mee. 

Terugkerende bezoekers door jouw blog 

Door het schrijven van blogs die relevant zijn voor jouw doelgroep, blijft de doelgroep terugkeren naar jouw website. Jij hebt immers interessante content te bieden! Veel fotografen richten zich op hun website vooral op het binnenhalen van klanten. Vaak wordt hierbij vergeten wat het belang is van sterke content! En dat is erg jammer, want bloggen is het ultieme middel om de klant ervan te overtuigen waar jouw bedrijf en producten voor staan, zonder direct te willen verkopen. 

Je bouwt een band op met je doelgroep, waardoor de doelgroep uiteindelijk voor jou zal kiezen als ze eenmaal een fotograaf nodig hebben. Ze hebben immers zulke goede blogs gelezen over hoe jij werkt als (bijvoorbeeld) bruidsfotograaf! 

Een blog vergroot de vindbaarheid van jouw website 

Een ander groot voorbeeld van het hebben van een blog is dat jouw website hierdoor beter vindbaar wordt op bijvoorbeeld Google. Google is dol op nieuwe en unieke content, die goed aansluit bij de doelgroep. 

Hoe vaker jij over relevante onderwerpen voor jouw doelgroep schrijft, hoe hoger jij in Google komt. En hoe hoger jij in Google komt, hoe vaker de doelgroep op jouw website zal belanden. En dat is natuurlijk het doel! 

Een tip hierbij is het gebruiken van interne en externe links op jouw website. Want hoe meer relevante links, hoe hoger je website scoort in Google! Met interne link kan je linken naar andere relevante content op jouw website. Denk hierbij aan een andere blog, je portfolio of andere diensten die je aanbiedt. Bij externe links kan je denken aan je eigen social media pagina’s of een website van een product waar je in de blog naar verwijst. 

Maar ik heb geen tijd om te bloggen! 

Denk jij na het lezen van deze blog, ‘’leuk, maar hier heb ik toch helemaal geen tijd voor?’’ Snap ik! Maar toch denk ik dat elke fotograaf hier tijd voor zou moeten maken. Daarnaast hoef je natuurlijk niet elke week een blog te schrijven. Kies wat bij jou past! Misschien is dit eens per 2 weken of 1x per maand. Probeer in ieder geval consequent te zijn! 

Wat hierbij kan helpen is het maken van een planning. Net zoals ik je zou aanraden om een social media planning te maken, raad ik dit ook aan voor blogs! Bedenk onderwerpen die relevant zijn, kijk welke shoots je op de planning hebt staan en verzin daar een leuke blog bij. 

Don’t forget to share

Mijn laatste tip is om je blogs ALTIJD te delen! Denk hierbij aan Instagram en Facebook met een post of een story, maar bijvoorbeeld ook onderaan je mails naar je doelgroep. Want je wilt natuurlijk wel dat je doelgroep weet dat er weer een nieuwe blog online staat.

Bloggen voor fotografen: Let’s GO!

Dus, waar wacht je nog op?! Door bloggen kan jij je kennis delen, je doelgroep inspireren en uiteindelijk meer klanten binnenhalen. Wat wil je nog meer? 

Misschien had je het al gehoord: er is (weer) een nieuw social media platform. Ik was één van de gelukkigen die al heel vroeg na de lancering een uitnodiging kreeg dus kon ik er meteen goed induiken (met gebruikersnaam mvf_joketroost . En in dit artikel vertel ik je graag WAT het is, HOE je het gebruikt en WAAROM Clubhouse voor fotografen heel interessant zou kunnen zijn.

Wat is Clubhouse?

Clubhouse is een nieuwe social media app waarop je met andere mensen kunt connecten, kunt netwerken, kunt luisteren naar interessante sprekers en kunt sparren over specifieke topics. En dat alles alléén door middel van audio. Eigenlijk is Clubhouse een soort combinatie van Whatsapp, Linkedin en Zoom. Op het moment dat ik dit schrijf, is Clubhouse alleen nog maar toegankelijk voor Apple gebruikers, en moet je ook eerst een uitnodiging van iemand krijgen voor je deel kunt nemen aan de gesprekken. Wil je een invite? Stuur me een bericht!

Profielen, rooms, audience, podium en clubs

Clubhouse werkt zo: je maakt een profiel aan met een foto en een bio en je koppelt daarin je Instagram account. Dit is heel belangrijk, want er is binnen Clubhouse geen mogelijkheid voor een DM.

Vervolgens kun je rooms hosten (ingepland of spontaan) of juist binnen rooms mee luisteren en praten. Binnen een room heb je een podium waar de sprekers op ‘staan’ en daarnaast een audience voor mensen die alleen luisteren en niet meepraten. Wil jij meepraten met de sprekers? Dan kun je je handje opsteken om zo uitgenodigd te worden op het podium.

Sinds kort is het ook heel makkelijk om in Clubhouse communities te maken. Die van mij is bijvoorbeeld: fotografen familie NL/BE. Alle rooms die ik host, vallen binnen deze community.

Is Clubhouse voor fotografen handig?

Nou, dat is dus een hele goede vraag. Op dit moment is Clubhouse vooral een platform waar coaches, influencers en sprekers klanten uit halen. De grap die je vaak hoor is: als je op Clubhouse zit, moet je eigenlijk een e-book hebben. Maar ik ken ook al een boel webshops, winkels en trainers die klanten halen uit Clubhouse.

Voor fotografen is het een ander verhaal. Laat ik hierin heel duidelijk zijn: dit is niet wetenschappelijk bewezen, maar mijn mening is dat Clubhouse totaal niet interessant is om klanten uit te halen als fotograaf. Hooguit als Business en personal branding fotograaf kun je er wat uit halen, maar dan moet je wel enorm veel tijd inzetten in het hosten van goede rooms en op het podium komen op de juiste momenten.

Waarom ik toch wél denk dat Clubhouse ENORM interessant is voor fotografen, is omdat het een plek is waar je heel goed kunt sparren. Het van elkaar leren, het elkaar verder helpen, het luisteren naar elkaar, daarvoor is Clubhouse enorm geschikt. Zo heb ik een aantal keren hele interessante gesprekken gehad, bijvoorbeeld ook met Lieke Anna en Bas Masseus

Ook kun je op een hele laagdrempelige manier luisteren naar inspirerende mensen en zelfs met ze in gesprek gaan. Zo had ik een interessante discusse met Giel Beelen over het maken van een podcast en heb ik met Roland Kahn (eigenaar Coolcat) al een aantal keren geboomd over business en groei. SUPER interessant.

Tot slot heb ik er via Clubhouse ook al een aantal tientallen volgers bij gekregen op mijn andere kanalen. Best interessant dus.

Conclusie

De conclusie is: als een app als Clubhouse bij je past, dan moet je er zeker lekker induiken. Ik geloof echt dat als je de juiste mensen volgt, je enorm geïnspireerd kunt raken en veel kunt leren. Ook als je iemand bent die het leuk vindt om te geven, te delen, dan is dit echt een app voor jou. Wil je alleen maar nieuwe klanten halen? Dan vraagt Clubhouse waarschijnlijk teveel tijd en aandacht om rendabel te zijn.

Deze week vertelde ik op Instagram dat marketing een heel eigen taalgebruik heeft. En dat door veel van deze termen te kennen, je veel beter snapt wat je allemaal aan het doen bent en ook ziet waar jouw bedrijf nog in kan groeien! 

Ik heb de afgelopen maanden HEEL veel berichtjes gekregen van fotografen die bepaalde termen niet snappen of ergens meer uitleg over willen. En dat is ook heel begrijpelijk, want jij bent fotograaf en geen marketeer! 

Daarom dacht ik, laat ik eens een aantal belangrijke (online) marketing termen voor jullie op een rijtje zetten, zodat je één overzicht hebt van 35 marketingtermen die elke fotograaf moet kennen! En mocht je meer informatie willen hebben over een bepaalde term, laat dit mij dan vooral weten!! Dan kan ik er altijd nog een uitgebreide blog over schrijven. 

Maar voor nu: 35 marketingtermen die elke fotograaf moet kennen! 

Earned media 

Earned media is alle media-aandacht waar je niet voor hoeft te betalen, maar die door anderen ‘gratis’ voor je wordt gecreëerd. Een klant die uit eigen beweging een bericht van jou in zijn story zet, jouw Youtube-filmpje deelt met zijn vrienden op Facebook of een review schrijft op een vergelijkingssite.

Owned media 

Owned media is al je eigen media. Je website, Instagram en Facebook, online nieuwsbrief, bedrijfsbrochure en folder. Het zijn alle platformen die je volledig in eigen beheer hebt. Op deze platformen heb je grote controle over de uitstraling van je merk. 

Paid media 

Paid media zijn de platformen waarop je aanwezig bent doordat je er voor betaald hebt. Kortom; jouw boodschap in iemand anders’ media. Bijvoorbeeld via Google AdWords, advertorials, huis-aan-huisfolders en social ads. Je koopt simpelweg bereik om ervoor te zorgen dat meer mensen met jouw bedrijf in aanraking komen. 

Cross selling

Cross selling is de klant een extra product aanbieden dat past bij wat ze op het punt staan te kopen, of al hebben gekocht. 

Upselling 

Upselling is de klant een beter, nieuwer of sneller product aanbieden. Veel klanten zijn namelijk bereid meer geld uit te geven voor een beter of extra product, als dit voordelen biedt. Als jij je klanten geen upsell aanbiedt, haal je dus waarschijnlijk niet je maximaal haalbare omzet binnen! 

SEO

De letterlijke SEO betekenis is Search Engine Optimization, in het Nederlands vertaald is dit zoekmachine optimalisatie. Dat betekent eigenlijk niets meer dan websites zo optimaliseren, dat ze hoger worden getoond bij zoekopdrachten in zoekmachines zoals bijvoorbeeld Google of Bing.

Hierbij moet je wel in je achterhoofd houden dat het om organische zoekresultaten gaat! Organische zoekresultaten zijn de gratis resultaten die je te zien krijgt in bijvoorbeeld Google. SEO is dus gratis en moet je zelf toepassen op je website, om hier het effect van te zien! 

SEA

De letterlijke betekenis van SEA is Search Engine Advertising. Hiermee wordt het betaald adverteren in een zoekmachine (search engine) zoals Google of Bing bedoeld. Zo kan jij bovenaan de zoekresultaten komen! 

Content 

Content is eigenlijk een verzamelnaam voor alle soorten informatie dat gedeeld wordt op het internet. Er zijn veel verschillende vormen van content. Je kan hierbij denken aan een blog, een foto op Instagram, een post op Facebook of een video op YouTube. 

Contentstrategie 

Dit is de strategie die gevoerd wordt om als bedrijf je verhaal te vertellen. Dit begint bij het neerzetten van je verhaal en identiteit. Het wordt vervolgd door het definiëren van de doelgroep en tenslotte wordt er gekozen voor de juiste vorm van de content, de juiste kanalen en de timing.

E-mail marketing 

Bij e-mail marketing stuur je e-mails naar klanten of potentiële klanten. In de e-mails vind je bijvoorbeeld nieuws, aanbiedingen en aankoopbevestigingen. 

Marketing automation 

Marketing automation is een geavanceerdere manier van e-mail marketing. Bij e-mail marketing automation worden er geautomatiseerde berichten verstuurd met de juiste boodschap op het juiste moment naar de juiste persoon. Met e-mail marketing automation worden e-mails vaak veel relevanter voor de ontvanger.

Dripping 

Dripping is het sturen van een geautomatiseerde set e-mails die verstuurd worden volgens een specifieke tijdlijn, of worden getriggerd door specifiek gedrag van bezoekers. Dit worden ook wel drip-campagnes genoemd. 

USP 

USP staat voor Unique Selling Point. Het is DE unieke reden om een product te kopen of een dienst bij jou af te nemen. Met een USP onderscheidt jij je van andere vergelijkbare producten of diensten. 

CTA 

CTA staat voor Call To Action. Een Call To Action is een tekst dat aan een bezoeker vraagt om een bepaalde handeling uit te voeren. Het is vrij letterlijk een oproep tot actie. De ‘actie’ die u de gebruiker wil laten doen kan van alles zijn: het inschrijven voor een nieuwsbrief, het aanvragen van een offerte of het bestellen van een product. 

Header 

Een header is de bovenkant van een website. Vaak is in de header een logo te zien en bevindt ook de navigatie van een website zich in de header.

Footer

Een footer is het deel onderaan een webpagina dat onder alle pagina’s van een website te zien is, met dezelfde inhoud. De footer kan bijvoorbeeld de contactgegevens, social buttons of een sitemap bevatten. 

Sitemap 

Een sitemap is een lijst waarin alle pagina’s van een website staan. Het geeft de structuur van de website aan. Dit kan bijvoorbeeld onderaan in de footer worden weergegeven. De sitemap is van belang voor zoekmachines om een website te indexeren. 

Indexeren 

Indexeren betekent het verzamelen van informatie die op de webpagina aanwezig is, met als doel relevante zoekresultaten weer te geven in zoekmachines. 

H1 tag

De H1 tag (header tag) wordt meegegeven als de hoofdkop van een tekst op je website. Het is belangrijk dat de H1 tag SEO-waardig is. Niet alleen voor SEO, maar ook voor je bezoekers is het slim om een originele titel te verzinnen die goed de lading dekt van je tekst. Wil je de H1 tag helemaal SEO-waardig maken, zet dan je belangrijkste zoekwoord in de titel, het liefst vooraan. Dit zorgt ervoor dat Google je pagina snel linkt aan het betreffende zoekwoord, waardoor de kans groot is dat je hier beter op gaat scoren. 

Funnel 

Een funnel is een snelle manier om door middel van meerdere schakels een relatie op te bouwen met een potentiële klant. Dat doe je door je mailinglijst te vergroten. Je biedt via een advertentie een gratis weggever aan (bijvoorbeeld een brochure of een leuke download) en stuurt daarna een mail om de lezer meer over jezelf te vertellen, je expertise te laten zien en de relatie op te warmen zodat de klant overgaat tot de verkoop. 

Hashtags 

De hashtag is een woord of aaneengeschreven zin waar een hekje (het #-leesteken) aan voorafgaat. Hashtags kun jij inzetten onder je social media berichten. Op deze manier ontstaan onderwerpen, waarvan alle bijbehorende berichten zijn te vinden door te zoeken op de betreffende hashtag. Ook kan je hier op gevonden worden! 

Zoektermen 

Een zoekterm is het woord of de woordgroep die een persoon invoert wanneer hij of zij zoekt op google. Als fotograaf kan je op deze zoekwoorden je SEO of SEA targeten, zodat de klanten jou vinden wanneer ze op een bepaald woord zoeken. 

Engagement 

Engagement betekent letterlijk betrokkenheid. Binnen marketing is het doel is om je klanten te betrekken bij, enthousiast te maken voor of zelfs te laten participeren in de ontwikkeling van een merk. In plaats van jouw klanten te zien als passieve ontvangers van je berichten, zie je ze dus als actieve en meedenkende partij. Connecten met je klant is daarbij enorm belangrijk! 

Conversie

Een conversie is een moment waarop een bezoeker van jouw website overgaat tot een aankoop, informatieaanvraag, downloaden van een brochure of iets anders wat interessant is voor jouw bedrijf. Het conversieratio is het percentage bezoekers dat tot actie overgaat. 

Google Ads 

Google Ads is het advertentieprogramma van Google. In dit online programma stel je advertentieteksten in en bied je op woorden waar gebruikers van Google op zoeken. Zo bereik jij de juiste doelgroep met jouw content! 

Google analytics 

Met Google Analytics kan je (gratis!) alle activiteiten van bezoekers op jouw websites meten, inzien en analyseren en daarmee jouw positie op het internet versterken.

CPC 

CPC staat voor Cost Per Click. Het is een afrekenmodel voor online adverteren. Er wordt een bedrag afgesproken per klik. Jij betaalt dan een bepaald bedrag per keer dat er op de advertentie wordt geklikt. 

CTR

CTR staat voor Click Through Rate. Click Through Rate betekent de doorklikratio en wordt uitgedrukt in procenten. De doorklikratio geeft de verhouding weer van het aantal mensen dat jouw advertentie of zoekmachine resultaat ziet en het aantal mensen dat ook daadwerkelijk naar de website doorklikt.

Branding 

Branding is het neerzetten van jouw merk. Je zou zelfs kunnen zeggen dat ALLE activiteiten van jouw merk en alle contacten die je hebt met klanten worden beschouwd als een branding. Elke vorm van interactie met (potentiële) klanten zorgt er namelijk voor dat er een beeld wordt gevormd over jouw merk. 

Huisstijl

De wijze waarop jij je als bedrijf naar buiten toe presenteert noemen we de huisstijl. Dit is de visuele presentatie van het bedrijf waar het logo, de kleuren, lettertypes en andere visuele elementen deel van uitmaken. Het is belangrijk dat dit consequent  wordt doorgevoerd in alle visuele presentaties van jouw bedrijf. 

Landingspagina  

Een landingspagina is een pagina binnen je website waarnaar je verwijst vanuit andere media. Denk aan een link vanuit een Google Ads campagne of vanuit een Facebookbericht. Je kunt de bezoekers natuurlijk ook richting je homepage of een productpagina sturen maar wanneer je landingspagina naadloos aansluit bij je advertentie hoeft de bezoeker minder ‘moeite’ te doen om zich te oriënteren.

Geo targeting 

GEO-targeting is het plaatsen van advertenties die aansluiten op de locatie van de ontvanger. Op basis hiervan wordt bepaald welke content in de advertenties worden getoond. GEO-targeting kan bijvoorbeeld worden gericht op één of meerdere landen, maar ook op provincies, steden of postcodes. Hiermee kun jij als adverteerder heel gericht je doelgroep bereiken. 

Leadgeneratie 

Leadgeneratie is het wekken van de interesse van potentiële klanten met als doel de omzet te verhogen. Een lead is iemand die belangstelling heeft getoond in de producten of diensten van een bedrijf, maar nog geen aankoop heeft gedaan. 

Above the fold 

Above the fold houdt het gedeelte van je website in dat direct zichtbaar is zonder te hoeven scrollen. Door content of een call-to-action above the fold te plaatsen weet je zeker dat dit gezien wordt door jouw bezoeker! 

Anchor tekst 

Een anchor tekst, ook wel linktekst genoemd, is de tekst waarmee een link gekoppeld is. Een anchor tekst is altijd klikbaar, omdat het een verwijzing is naar een andere pagina. In de meeste gevallen worden anchor teksten onderstreept en zijn ze te herkennen aan hun onderscheidende kleur ten opzichte van de rest van de tekst.

Dit waren 35 marketingtermen die elke fotograaf moet kennen! Mis jij nog bepaalde termen? Stuur dan zeker even een berichtje in mijn Facebook community! 

Fotografen die mij nog niet zo lang volgen en bijvoorbeeld ook nog geen verdiepend programma zoals De Marketingboosters hebben gevolgd, vertellen mij regelmatig dat ze eigenlijk niet zo goed begrijpen wat SEO nou precies betekent. En daar komt vandaag verandering in! Wil jij eindelijk eens praktische stappen om je SEO op orde te krijgen? Keep on reading!

Bovenaan in Google

De letterlijke SEO betekenis is Search Engine Optimization, in het Neder-lands vertaald is dit zoekmachine optimalisatie. Dat betekent eigenlijk niets meer dan websites zo optimaliseren, dat ze hoger worden getoond bij zoekopdrachten in zoekmachines zoals bijvoorbeeld Google of Bing. Klinkt easy toch? Ga er overigens vooral vanuit dat je SEO toepast voor Google omdat verreweg de meest gebruikte zoekmachine is.

Google algoritme

Ik maak voor veel fotografen hun website volledig SEO proof en zie binnen een paar dagen resultaat!

Om te bekijken welke websites naar boven moeten komen, maakt Google gebruik van een algoritme. Dat is eigenlijk een soort rekensom om te meten of de tekst op een website interessant is om te laten zien. In dit algoritme is een aantal dingen opgenomen: hoe relevant een tekst is, hoe uitgebreid een tekst is, hoe belangrijk een tekst is voor een specifieke zoekterm, hoe lang mensen blijven hangen bij een tekst en hoe goed de website technisch werkt.

Misschien raak je nu meteen ontmoedigd, maar eigenlijk is het zo moeilijk allemaal niet. SEO is eerlijk gezegd meer een kwestie van veel tijd dan dat het heel moeilijk is.

Op mijn website heb ik een SEO 4daagse staan. TIjdens de opname van deze 4daagse besloot ik zelf ook de uitdaging aan te gaan. Ik begon op dag 1 met het SEO proof maken van mijn website op de term fotograaf Ermelo. Terwijl ik volstrekt niet in de buurt van Ermelo woon, er nooit kom, geen klanten heb uit Ermelo en ook geen ambities om daar te werken 😛

De uitdaging was dat ik in 4 dagen vindbaar wilde zijn in Ermelo. Al na anderhalve dag verscheen mijn website in de zoekresultaten en na 2,5 dag stond ik op pagina 1. Inmiddels heb ik Ermelo weer van mijn website verwijderd, maar nog steeds ben ik vindbaar op pagina 2.

In 6 stappen SEO proof

Stap 1Website technisch optimaliseren

Om ervoor te zorgen dat Google je website de goede plek in de zoekresultaten kan geven, moet je zorgen dat Google je website goed kan ‘lezen’.

Stap 2 Zoekwoorden

Om Google te laten weten bij welke zoektermen jouw site gevonden zou moeten worden, gebruik je die zoektermen zelf in je teksten. Het handigste is het om eerst een lijst te maken van zoekwoorden waarop je gevonden zou kunnen en willen worden. Maak de lijst en zoek eens op hoe je nu scoort met die teksten. Als je een goede 0-meting hebt gedaan, kun je de zoektermen gaan verwerken.

Stap 3Alt attributen

Vervolgens moet je de afbeeldingen op je website ook zoektermen meegeven. Dat doe je aan de achterkant van de site, dus je bezoekers zien dit verder niet.

Stap 4Links

Om te checken of je website belangrijk is, bekijkt Google ook of jouw website door anderen genoemd wordt. Het is dus heel handig om jouw website vermeld te hebben op andere websites die zelf een goede ranking hebben. Denk aan partners, leveranciers en meer. Let op: verzamelpagina’s met meer dan 20 linkjes tellen dan juist NIET mee.

Stap 5Blogs

Een hele goede manier om je website SEO proof te maken is door het schrijven van blogs. Hierin kun je namelijk veel en lange zoektermen verwerken. Ook helpt het enorm dat blogs steeds weer nieuw zijn, waardoor Google je website interessanter vindt.

Stap 6 – doe de SEO training

Wil je dat ik je stap voor stap help je hele website SEO proof te krijgen? Dan moet je meedoen met de SEO training. In vier uitgebreide live trainingen vertel ik je precies hoe je bovenaan in Google komt. De volgende training is op 22,23,24 en 25 november en je kunt hem nu bestellen voor een actieprijs!

“Mag ik hier even komen juichen? Na de SEO 4 daagse sta ik nu met 7! zoektermen op pagina 1! Met 3 zoektermen op pagina 3 en met 1 op pagina 2. En dat terwijl ik hiervoor gewoon niet zichtbaar was”

Sandra

“Eerst was ik onvindbaar, bruidsfotograaf Beunigen pagina 1 positie 8, newbornfotograaf beuningen pagina 1 positie 8, gezinsfotograaf beuningen pagina 1 positie 1”

Melanie

“Yoehoeee net even google weer gecheckt en in 2 wkn tijd bij de meest gezochte termen op de eerste pagina en veelal op positie 1-4. (er waren zelfs termen waarop ik helemaal niet vindbaar was en nu op pagina 1)”

Jennifer

“Heeeeel veel en hele bruikbare info, Joke laat alles duidelijk zien, geen vraag is te gek of te veel. Wat een marketingbeest.”

Vera

De SEO Vierdaagse van Marketing voor Fotografen door Joke Troost vond ik, als leek op dit gebied, echt ideaal. Duidelijke opbouw en direct toepasbaar op je eigen website. Super veel tips gekregen en het geld dubbel en dwars waard 👌🏻

Hester

“De SEO vierdaagse van Marketing voor Fotografen is echt een eye opener geweest! Enorm veel informatie gekregen in zo’n korte periode waar ik voor altijd wat aan heb! Wat ook fijn is, is dat ik de informatie altijd weer terug kan vinden in mijn account waardoor ik altijd nog weer terug kan kijken 🤩. Een absolute aanrader!”

Claudia

“De seo vierdaagse van marketing voor fotografen heeft mij veel inzichten gegeven. Joke legt het super uit, en houd er ook de tempo in, verder krijg je werkboek en de handouts in je mailbox, dat is super fijn. Je kunt altijd info nog terug lezen in je account. Ik sla ze ook gewoon op in mijn computer. Ik vind het een aanrader, super bedankt Joke Troost

Leonie

“De seo Vierdaagse van marketing voor fotografen. Was echt super leerzaam! Heldere uitleg, er wordt onwijs veel informatie gedeeld en alle vragen worden uitgebreid beantwoordt! Kortom een dikke aanrader!”

Femke

SEA voor fotografen 

In mijn vorige artikel heb ik het gehad over SEO. We hebben het gehad over wat dit nou precies betekent en waarom het ZO belangrijk s voor jou als fotograaf. Benieuwd naar SEO? Lees dan eerst even dit artikel!

Vandaag gaan we het hebben over SEA! SEO en SEA zijn met elkaar verbonden, maar toch heel verschillend. Als je nog niet precies weet wat SEA betekent of wat dit voor jou als fotograaf kan betekenen, lees dan zeker even verder. 

Wat betekent SEA? 

De letterlijke betekenis van SEA is Search Engine Advertising. Hiermee wordt het betaald adverteren in de zoekmachine (search engine) bedoeld! 

Door te adverteren op internet kan jij je heel specifiek op een bepaalde doelgroep richten. SEA is een van de mogelijkheden om te adverteren op internet! Met SEA kan je adverteren op Google of een andere zoekmachine om bovenaan de zoekresultaten te komen. In een zoekmachine zijn namelijk standaard plekken gereserveerd voor advertenties!

Dit kunnen advertenties boven de organische zoekresultaten zijn, maar ook Shopping advertenties, YouTube advertenties en veel meer. Je kunt adverteren aan de bovenkant of aan de zijkant van een zoekmachine. Je hebt hierbij de keuze uit tekstadvertenties, beeldadvertenties en zelfs video-advertenties. Heel veel keuze dus! 

Het verschil tussen SEO en SEA voor fotografen 

Maar wat is dan het verschil tussen SEO en SEA voor fotografen? SEO is gratis en je moet dit zelf toepassen op je website om er resultaten van te zien. SEA is betaald adverteren, wat betekent dat je hier geld voor moet inzetten. Leuk om te weten; SEA en SEO zullen elkaar versterken en samen meer kliks opleveren dan afzonderlijk! Het is daarom belangrijk om zowel SEO als SEA in te zetten als fotograaf. 

Waarom is SEA belangrijk voor fotografen? 

Met SEA kan jij als fotograaf heel gericht voor jouw doelgroep adverteren! Hieronder zie je een voorbeeld van advertenties bij de zoekopdracht ‘’trouwlocatie gelderland’’ Zoals je ziet zijn de eerste zoekopdrachten advertenties van trouwlocaties in gelderland! Dit kan je herkennen aan het woord ‘’advertentie’’ voor de link. De doelgroep is geïnteresseerd in informatie over trouwlocaties in gelderland en krijgt dus relevante resultaten te zien. 

En dat kan jij als fotograaf natuurlijk ook!! Het is belangrijk om jouw doelgroep eerst heel goed te leren kennen. Zo leer je waar jouw doelgroep interesse in heeft en waar de doelgroep naar zoekt op bijvoorbeeld Google. Op deze zoektermen kan jij dan adverteren! 

Maar hoe zet ik SEA dan in als fotograaf? 

In dit artikel heb ik je uitgelegd wat SEA betekent en waarom het ook voor jou als fotograaf slim is om in te zetten. Ben je geïnteresseerd in SEA en hoe jij dit kan inzetten? Laat dit mij dan even weten! Of stuur een berichtje in de marketing voor fotografen Facebookgroep. Wie weet schrijf ik binnenkort dan wel een blog over het inzetten van zowel SEO als SEA voor fotografen! 

Vandaag gaan we even terug naar de basis. Als je marketing voor fotografen al een tijdje volgt op social media dan weet je HOE belangrijk SEO is. Het gaat vaak over SEO in de berichten op Instagram of in de Facebook Community. Daarnaast is het ook een veelbesproken onderwerp in de programma’s van marketing voor fotografen, zoals bijvoorbeeld de marketing boosters. Maar ook al hebben we het er vaak over, toch blijft het een lastig onderwerp! 

Fotografen die mij nog niet zo lang volgen en bijvoorbeeld ook nog geen verdiepend programma zoals de marketing boosters hebben gevolgd, vertellen mij regelmatig dat ze eigenlijk niet zo goed begrijpen wat SEO nou precies betekent. En daar komt vandaag verandering in! Zit jij met de vraag, wat betekent SEO nou eigenlijk precies? En waarom is SEO dan belangrijk voor mij als fotograaf? Dan zou ik zeggen, keep on reading 😉 

Wat betekent SEO?

De letterlijke SEO betekenis is Search Engine Optimization, in het Nederlands vertaald is dit zoekmachine optimalisatie. Dat betekent eigenlijk niets meer dan websites zo optimaliseren, dat ze hoger worden getoond bij zoekopdrachten in zoekmachines zoals bijvoorbeeld Google of Bing. Klinkt easy toch? 😉 

Hierbij moet je wel in je achterhoofd houden dat het om organische zoekresultaten gaat! Organische zoekresultaten zijn de gratis resultaten die je te zien krijgt in bijvoorbeeld Google. SEO is dus gratis en moet je zelf toepassen op je website, om hier het effect van te zien! 

Waarom is SEO belangrijk voor fotografen? 

Wist jij dat voor 95% van de Nederlanders de zoektocht naar een product of bedrijf start in een zoekmachine? Daarom is het voor jou als fotograaf natuurlijk MEGA belangrijk dat je daar goed vindbaar bent. Het liefst wil je dat jij bovenaan staat in Google en niet je concurrentie, toch? SEO is dus essentieel voor leadgeneratie! 

Door effectief gebruik te maken van SEO is het mogelijk om meer bezoekers te trekken naar de pagina’s op jouw website. Hoe beter de pagina’s van jouw website aansluiten op de zoekopdracht van de potentiële klant, hoe meer kans dat dit ook daadwerkelijk een klant wordt! 

Ik maak voor veel fotografen hun website volledig SEO proof (zie het pakket in de webshop) en zie binnen een paar dagen resultaat!

Maar hoe zet ik SEO dan in als fotograaf? 

In deze blog heb ik je uitgelegd wat SEO betekent en waarom het ook voor jou als fotograaf essentieel is om in te zetten. Ben je geïnteresseerd in SEO en hoe jij dit op jouw website kan gebruiken? Laat dit mij dan even weten! Wie weet schrijf ik daar dan binnenkort wel een artikel over. 

Je hebt het vast wel eens gehoord. Misschien ook wel van Marketing voor Fotografen. ‘’Zorg dat je huisstijl en branding goed in orde zijn! Dat is echt HEEL belangrijk voor jouw merk!’’ En ik kan je vertellen, dat is ook zo! Maar waarom dan? En wat betekent branding voor fotografen nou eigenlijk precies? Dat leg ik je vandaag uit.

Wat is branding precies? 

Vorige week schreef ik een blog over waarom een goede huisstijl onmisbaar is voor elke fotograaf. Heb je de blog van vorige week gemist? No worries! Lees hem gerust nog even terug.

Deze week gaan we een namelijk nog een stapje verder en kijken we naar branding in het geheel. Want wat is branding nou precies? Branding is het neerzetten van jouw merk. Je zou zelfs kunnen zeggen dat ALLE activiteiten van jouw merk en alle contacten die je hebt met klanten worden beschouwd als een branding. Elke vorm van interactie met (potentiële) klanten zorgt er namelijk voor dat er een beeld wordt gevormd over jouw merk. 

Hoe veel fotografen over branding denken

Veel fotografen denken dat branding alleen om logo’s en huisstijlen gaat, maar er komt veel meer bij kijken. Bij branding gaat het er namelijk om dat de WAARDEN van jouw merk duidelijk zijn. Waar sta jij voor en wat vind jij belangrijk om over te brengen? Hoe laat je dit zowel visueel als niet visueel zien? DAT is branding. Op zoek gaan naar de kern van jouw merk! Bij goede branding komen de waarden van het merk terug in alles wat het merk doet. In zowel de communicatie op de website, in social posts en ook in de communicatie met de klant. Zo gaat waar jouw merk voor staat echt leven bij je klanten! 


TIP: Het is belangrijk om dit altijd in je achterhoofd te houden! Bij elke posts die je doelgroep ziet, producten die klanten van je ontvangen, een bericht dat je beantwoordt, wordt er een beeld over jouw merk gevormd. En hoe wil jij dat jouw merk overkomt?

Waarom is branding voor fotografen ZO belangrijk? 

Nu wil jij als fotograaf natuurlijk weten waarom branding ook voor jou zo belangrijk is. Nou, dat ga ik je vertellen! Wanneer jouw doelgroep je merk niet juist ervaart of wanneer je iets compleet anders uitstraalt dan je eigenlijk zou willen, is er sprake van slechte branding. Dat kan ENORM grote gevolgen hebben, bijvoorbeeld klanten die bij je weggaan of zelfs wegblijven. Stel je voor; je wilt je als fotograaf positioneren als fotograaf in het hoogsegment, maar je wordt ervaren als een low-budget merk door bijvoorbeeld jouw communicatie, website of social media. Dat wil je natuurlijk voorkomen! 

Wat slechte branding doet

Daarnaast zorgt slechte branding ervoor dat je merk als onbetrouwbaar wordt gezien, waardoor klanten ongetwijfeld weg zullen blijven. Geloofwaardigheid is namelijk één van de belangrijkste factoren voor een succesvol merk. 

Slechte branding zorgt voor slechte business. Als jouw merk niet op de juiste manier wordt ervaren, betekent het dat jouw klanten naar de concurrent gaan of jouw merk helemaal niet zullen overwegen. Niet omdat de diensten die jij verleent van lage kwaliteit zijn, maar omdat jouw merk verkeerd ervaren wordt. En DAT is balen. 

Door duidelijk te communiceren waar jouw merk voor staat en wat jouw merkwaarden zijn, ervaren mensen jouw merk zoals jij dat wilt. Goede branding zorgt ervoor dat jouw merk de juiste associaties oproept bij je klanten!

Hoe kan jij als fotograaf jouw branding verbeteren? 

Het is belangrijk om je branding steeds te blijven verbeteren. Een keer nadenken over je branding en er vervolgens jaren niks meer mee doen kan tegenwoordig echt niet meer! Het is belangrijk om ook aan rebranding te doen. Denk minstens één keer in het jaar na over je merk. Is je doelgroep veranderd? Biedt je nieuwe diensten aan? Passen je branding en huisstijl hier nog bij? Het is helemaal niet gek om te re-branden! Alle grote merken doen dit, dus waarom jij niet? 

Rebranding is altijd spannend, veranderingen zijn nou eenmaal spannend. Maar geen zorgen! De rebranding is gericht op het nóg beter bereiken van jouw doelgroep. Dit zal dus ook vanzelf gebeuren. Slow but steady! Uiteindelijk zal je zien dat je door een goede branding meer loyale klanten aantrekt, die echt voor jouw merk kiezen omdat ze voelen dat dit bij hen past. 

Help! Hoe leg ik mijn branding keuzes vast?

Misschien vraag je je af hoe je jouw branding keuzes vast kan leggen. Ik raad je aan om een brandbook te maken! Dit is een document waar je AL je keuzes in vastlegt. Denk hierbij aan de waarden van je merk, maar ook de kleuren en de lettertypes die je gaat gebruiken in je huisstijl, de manier hoe je je doelgroep aan wilt spreken en ga zo maar door. Alle visuele en niet visuele details die je maar kan bedenken! Het is heel handig om een document te hebben waar alles duidelijk in staat. Je zult zien dat hierdoor je communicatie heel consistent wordt!

Even een korte samenvatting

Door branding…

Vragen die jij jezelf kan stellen over jouw branding voor fotografen: 

Misschien ben jij goed bezig met je branding. Maar misschien ook niet en heb je in deze blog veel nieuwe informatie gekregen. Mijn tip, ga er mee aan de slag! Begin door onderstaande vragen voor jezelf te beantwoorden.

Praat eens met iemand over jouw branding! Je partner, een collega-fotograaf of stuur mij eens een berichtje en ik denk heel graag met je mee.

Het hebben van een unieke, professionele huisstijl voor fotografie is HEEL erg belangrijk! Waarom? Dat lees je in deze blog. 

Wat is een huisstijl? 

Een huisstijl is de manier waarop een merk zich visueel presenteert. Het gaat dus om ALLES wat je kan zien. Denk hierbij aan een logo, kleuren, een beeldmerk, lettertypes en ga zo maar door. Een huisstijl voor fotografie triggert, activeert en sluit aan bij je klant.

Ik heb een vraag voor jou. Heb jij ECHT goed nagedacht over jouw huisstijl? Misschien heb jij eigenlijk al jarenlang dezelfde huisstijl, zonder hier echt doordachte keuzes in gemaakt te hebben. Of misschien moet jij eigenlijk nog een hele huisstijl opzetten en rommel je nu maar wat aan op je social media en website.  

No worry’s! In deze blog leg ik jou uit waarom het mega belangrijk is om dit WEL op orde te hebben. En het goede nieuws; iedereen kan zijn of haar huisstijl nog verbeteren! Het is nooit te laat om hier iets aan te veranderen. 

Waarom is een goede huisstijl voor fotografie zo belangrijk? 

Herkenbaarheid 

De combinaties van een passend logo, kleuren en lettertypes zorgt voor een unieke stijl. Dat zorgt ervoor dat jouw bedrijf herkenbaar en onderscheidend wordt! Dit helpt jou ook te onderscheiden van collega fotografen. Als jij herkenbaar bent voor je klanten dan val je op, zo makkelijk is het! Het creëren van herkenbaarheid en eenheid is dus echt een MUST om jouw bedrijf een boost te geven. 

Professioneel 

Een goede huisstijl zorgt voor een samenhang tussen alle marketing en communicatiemiddelen. Zo gebruik je als het goed is overal dezelfde huisstijlkleuren en gebruik je op zowel social media als op je website dezelfde lettertypes. Door jezelf steeds op dezelfde manier neer te zetten, kom jij professioneel en betrouwbaar over. En als jij professioneel en betrouwbaar overkomt, zullen klanten sneller bij jou boeken! Daarnaast kan je met een professionele huisstijl hogere prijzen vragen. Omdat jij betrouwbaar overkomt en consistent bent op al je social media kanalen is de klant sneller bereid om meer geld neer te leggen. Natuurlijk is het hierbij allereerst belangrijk dat je GEWELDIGE foto’s maakt en deze duidelijk laat zien op je website en social media! Maar ook je huisstijl en de manier waarop jouw website is ingericht hebben hier zeker mee te maken. 

Efficient 

Het hebben van een duidelijke huisstijl is ook erg efficiënt. Want als je eenmaal een duidelijke huisstijl hebt gekozen, kost het veel minder moeite om content in je passende huisstijl te maken! Omdat je weet welke kleuren je voor posts moet gebruiken, je een standaard mapje met logo’s en andere beeldmerken hebt en ga zo maar door, gaat het creëren van passende content veel gemakkelijker dan als hier steeds iets nieuws moet verzinnen. Dit scheelt tijd en zoals je weet; tijd is geld! 

Tips voor het ontwikkelen van een goede huisstijl voor fotografie: 

  1. Nadenken Nadenken Nadenken…

Bij het ontwikkelen van een goede huisstijl is het belangrijk dat je HEEL goed en HEEL veel nadenkt. Hier begint het allemaal mee! Dit hoef je niet alleen te doen, je kan ook brainstormen met een vriend/vriendin/collega/wie dan ook! Soms helpt het heel erg om even te kunnen sparren. Waarom is het zo belangrijk dat je goed nadenkt over je huisstijl? Nou, je wilt dat je huisstijl past bij wie jij bent, bij wat jouw merk wilt uitstralen en dat het ook past bij jouw potentiële klant! Want die moet immers aangetrokken worden door jouw huisstijl. Heb je collega’s nodig om te sparren? Drop je vraag dan in de gratis community!

  1. Denk na over jouw persoonlijkheid 

Zoals ik hierboven zei moet jouw huisstijl passen bij wie jij bent. Zet daarom op een rijtje wat jouw persoonlijkheid typeert! Ben jij bijvoorbeeld extravert, of meer introvert? Speels, of meer zakelijk? Serieus, of meer vrolijk? Wat jou ook typeert, het is belangrijk om dit mee te nemen in je huisstijl. Klanten kiezen namelijk niet alleen voor jouw fotografie, maar ook voor jou als persoon! 

  1. Denk na over jouw ideale huisstijl 

Nadat je hebt nagedacht over jouw persoonlijkheid en hoe je dit wilt laten terugkomen in je huisstijl, is het erg belangrijk om na te denken over jouw ideale huisstijl. Ben je nu al tevreden met je huisstijl? Wat zou je graag verbeteren? En waarom dan? Wat vind je zelf mooi? Denk hierbij aan verschillen zoals licht en donker, warme tonen en koele tonen, erg bewerkt of juist erg natuurlijk etc. Kijk wat past bij jou en je fotografie en neem dit mee in je huisstijl! 

Houd hierbij in je achterhoofd dat elke kleur associaties met zich meebrengt. Verdiep je hier eens in voor je een kleur kiest in je huisstijl! Past deze kleur bij wat jij wilt uitstralen? 

  1. Denk na over jouw ideale klant 

Uiteindelijk moet jouw huisstijl natuurlijk je klanten aanspreken. Zo krijg je namelijk steeds meer klanten! Daarom is het ook erg belangrijk om goed na te denken over wat jouw ideale klant wel en niet aanspreekt. En ook waarom! 

Voordat je dit kan doen is het wel belangrijk dat je überhaupt duidelijk hebt wie jouw ideale doelgroep is. Heb jij dit duidelijk? Zo niet, stuur mij even een berichtje en dan kunnen we hier misschien samen over sparren! 

Een goede huisstijl heeft dus erg veel voordelen. Je komt professioneler over, je onderscheid je van concurrentie, je bent herkenbaar en het is ook nog eens efficiënt! Waar wacht jij nog op? Aan de slag!! 

Help! Ik ben fotograaf en heb nog geen duidelijke huisstijl! 

Dat kan en is ook heel begrijpelijk! Je bent immers fotograaf en daar ligt jouw passie! Maar zoals je hopelijk inziet na het lezen van deze blog is dat het je ECHT verder gaat helpen als je een duidelijke huisstijl hebt, die helemaal bij JOU als fotograaf past. 

In de webshop van marketing voor fotografen kan je sinds kort logo’s, huisstijlen of zelfs hele ingerichte websites kopen! Neem daarom ZEKER een kijkje in de webshop als je denkt; ik wil hier echt graag wat mee, maar ik ben hier zelf niet zo goed in of ik heb hier geen tijd voor. Wij helpen je graag verder! 

Wil je op de hoogte blijven van alle marketingtips die ik deel voor jou als fotograaf? Volg mij dan ook op social media, hier deel ik dagelijks tips & tricks voor fotografen!

Upselling en cross selling voor fotografen

Upselling en cross selling zijn termen die je misschien weleens voorbij hebt zien komen. Of misschien nog helemaal niet! Maar wat betekenen deze termen nou precies voor jou als fotograaf? En hoe kan jij als fotograaf upselling en crosselling inzetten? Dat leg ik je uit in deze blog over upselling en cross selling voor fotografen! 

Doe jij al aan upselling en cross selling?

WAT IS UPSELLING? 

Upselling en cross selling hebben beiden één doel: meer omzet behalen. En in het dagelijkse leven heb je waarschijnlijk vaker met upselling en cross selling te maken dan je denkt! Eerst kijken we even naar upselling. Wat is upselling? 

Upselling is de klant een beter, nieuwer of sneller product aanbieden. Veel klanten zijn namelijk bereid meer geld uit te geven voor een beter of extra product, als dit voordelen biedt. Als jij je klanten geen upsell aanbiedt, haal je dus waarschijnlijk niet je maximaal haalbare omzet binnen! 

Voorbeelden van upselling

Wanneer heb jij met upselling te maken? Nou, al heel snel! Als jij bijvoorbeeld een nieuw telefoonabonnement uitkiest en de optie voor unlimited data is maar 5 euro duurder dan je huidige abonnement, dan is de kans groot dat je dit er wel voor over hebt. Want wie wil er nou niet altijd en overal bereikbaar zijn? Of denk aan de opties voor extra beenruimte en naast je familie zitten in het vliegtuig. Hier betaal je tegenwoordig allemaal geld voor en dit zijn typische voorbeelden van upselling! 

Hoe zet ik upselling in als fotograaf? 

Deze voorbeelden van upselling komen je vast bekend voor. Maar dit kan jij als fotograaf ook! 

Als fotograaf is het bij upselling belangrijk dat het product ook écht past bij de klant. Het gaat bij fotografie namelijk om personen en de persoonlijke band tussen de fotograaf en de klant. Als de klant zich bij jou op zijn gemak voelt, zal upselling veel gemakkelijker en natuurlijker gaan. De klant vertrouwd erop dat jij weet wat het beste past en wil hierin niet teleurgesteld worden! 

Voorbeelden van upselling voor fotografen

Als fotograaf kan je bij upselling denken aan het aanbieden van verschillende pakketten, waarbij duurdere pakketten veel meer aantrekkelijke opties hebben. Denk hierbij aan extra uren shooten, meer foto’s om uit te kiezen, een mooi album etc. De klant wil voor de beste optie gaan en dit hoeft niet te betekenen dat dit ook de goedkoopste optie is! 

In gesprek met jouw klant kan je ook nog aan upselling doen. Zo kan het zijn dan een bruidspaar alleen in de middag een fotograaf wil inhuren. Jij kan ze dan in een gesprek uitleggen dat een ‘first look’ moment en het aankleden van de bruidegom en de bruid ook erg mooie momenten zijn om vast te leggen en later als herinnering terug te zien. Het bruidspaar kan er dan voor kiezen om je toch ook in de ochtend te boeken! 

Het belangrijkste bij upselling is dat het natuurlijk gaat en past bij wat de klant wil. In dit voorbeeld wil de klant de mooiste dag van hun leven vastleggen, dus daar hebben ze wel wat extra geld voor over! Maar dit principe kan je ook toepassen als gezinsfotograaf, newbornfotograaf of als jij heel iets anders doet. Overtuig de klant van jouw meerwaarde. Waarom kiezen voor een duurder product? Overtuig ze hiervan! 

WAT IS CROSS SELLING?

Cross selling is de klant een extra product aanbieden dat past bij wat ze op het punt staan te kopen, of al hebben gekocht. En net zoals bij upselling heb jij ook met cross selling waarschijnlijk vaak te maken. 

Bestel je patat bij de snackbar? Ze zullen altijd vragen of je daar ook nog een snack bij wil. Of als je online een nieuwe camera besteld, staan er vaak nog extra aanbevolen producten die erg goed bij deze camera passen. Denk aan een cameratas, batterijen en ga zo maar door! 

Hoe zet ik cross selling in als fotograaf? 

Zoals je ziet gebeurt upselling en cross selling heel vaak en in iedere branche! Daarom is het belangrijk dat ook jij als fotograaf hier gebruik van gaat maken. Maar hoe zet je nou cross selling in als fotograaf? Als fotograaf kan je bij cross selling bijvoorbeeld denken aan het aanbieden van een album bij de foto’s die de klant nu alleen online wil ontvangen. En binnen de albums kan je nog keuzes aanbieden voor soorten papier, hardcover of juist niet en ga zo maar door. Het is hierbij erg belangrijk om duidelijk te maken waarom deze optie beter is voor de klant. Wat is het voordeel van naast digitale foto’s ook een fotoalbum hebben? Speel hierop in!  

Een ander voorbeeld; denk aan het aanbieden van een familieshoot met korting na het boeken van een newbornshoot. Want hoe leuk is het om naast de baby ook het hele gezin vast te leggen? Het is bij cross selling erg belangrijk dat je goed kijkt welke producten bij elkaar passen en hoe je daar cross selling bij kan toepassen. 

Wat kan jij verbeteren aan je upselling en cross selling?

Ga eens bij jezelf na of jij al gebruik maakt van upselling en cross selling. Kan dit nog beter? Zet dit goed in en je zult zien dat je omzet omhoog gaat! Geïnteresseerd in meer tips over upselling en cross selling voor fotografen? Let me know, dan schrijf ik hier binnenkort een blog over!