- 06 24 50 77 97
- info@preciouspeoplefotografie.nl
Deze week vertelde ik op Instagram dat marketing een heel eigen taalgebruik heeft. En dat door veel van deze termen te kennen, je veel beter snapt wat je allemaal aan het doen bent en ook ziet waar jouw bedrijf nog in kan groeien!
Ik heb de afgelopen maanden HEEL veel berichtjes gekregen van fotografen die bepaalde termen niet snappen of ergens meer uitleg over willen. En dat is ook heel begrijpelijk, want jij bent fotograaf en geen marketeer!
Daarom dacht ik, laat ik eens een aantal belangrijke (online) marketing termen voor jullie op een rijtje zetten, zodat je één overzicht hebt van 35 marketingtermen die elke fotograaf moet kennen! En mocht je meer informatie willen hebben over een bepaalde term, laat dit mij dan vooral weten!! Dan kan ik er altijd nog een uitgebreide blog over schrijven.
Maar voor nu: 35 marketingtermen die elke fotograaf moet kennen!
Earned media is alle media-aandacht waar je niet voor hoeft te betalen, maar die door anderen ‘gratis’ voor je wordt gecreëerd. Een klant die uit eigen beweging een bericht van jou in zijn story zet, jouw Youtube-filmpje deelt met zijn vrienden op Facebook of een review schrijft op een vergelijkingssite.
Owned media is al je eigen media. Je website, Instagram en Facebook, online nieuwsbrief, bedrijfsbrochure en folder. Het zijn alle platformen die je volledig in eigen beheer hebt. Op deze platformen heb je grote controle over de uitstraling van je merk.
Paid media zijn de platformen waarop je aanwezig bent doordat je er voor betaald hebt. Kortom; jouw boodschap in iemand anders’ media. Bijvoorbeeld via Google AdWords, advertorials, huis-aan-huisfolders en social ads. Je koopt simpelweg bereik om ervoor te zorgen dat meer mensen met jouw bedrijf in aanraking komen.
Cross selling is de klant een extra product aanbieden dat past bij wat ze op het punt staan te kopen, of al hebben gekocht.
Upselling is de klant een beter, nieuwer of sneller product aanbieden. Veel klanten zijn namelijk bereid meer geld uit te geven voor een beter of extra product, als dit voordelen biedt. Als jij je klanten geen upsell aanbiedt, haal je dus waarschijnlijk niet je maximaal haalbare omzet binnen!
De letterlijke SEO betekenis is Search Engine Optimization, in het Nederlands vertaald is dit zoekmachine optimalisatie. Dat betekent eigenlijk niets meer dan websites zo optimaliseren, dat ze hoger worden getoond bij zoekopdrachten in zoekmachines zoals bijvoorbeeld Google of Bing.
Hierbij moet je wel in je achterhoofd houden dat het om organische zoekresultaten gaat! Organische zoekresultaten zijn de gratis resultaten die je te zien krijgt in bijvoorbeeld Google. SEO is dus gratis en moet je zelf toepassen op je website, om hier het effect van te zien!
De letterlijke betekenis van SEA is Search Engine Advertising. Hiermee wordt het betaald adverteren in een zoekmachine (search engine) zoals Google of Bing bedoeld. Zo kan jij bovenaan de zoekresultaten komen!
Content is eigenlijk een verzamelnaam voor alle soorten informatie dat gedeeld wordt op het internet. Er zijn veel verschillende vormen van content. Je kan hierbij denken aan een blog, een foto op Instagram, een post op Facebook of een video op YouTube.
Dit is de strategie die gevoerd wordt om als bedrijf je verhaal te vertellen. Dit begint bij het neerzetten van je verhaal en identiteit. Het wordt vervolgd door het definiëren van de doelgroep en tenslotte wordt er gekozen voor de juiste vorm van de content, de juiste kanalen en de timing.
Bij e-mail marketing stuur je e-mails naar klanten of potentiële klanten. In de e-mails vind je bijvoorbeeld nieuws, aanbiedingen en aankoopbevestigingen.
Marketing automation is een geavanceerdere manier van e-mail marketing. Bij e-mail marketing automation worden er geautomatiseerde berichten verstuurd met de juiste boodschap op het juiste moment naar de juiste persoon. Met e-mail marketing automation worden e-mails vaak veel relevanter voor de ontvanger.
Dripping is het sturen van een geautomatiseerde set e-mails die verstuurd worden volgens een specifieke tijdlijn, of worden getriggerd door specifiek gedrag van bezoekers. Dit worden ook wel drip-campagnes genoemd.
USP staat voor Unique Selling Point. Het is DE unieke reden om een product te kopen of een dienst bij jou af te nemen. Met een USP onderscheidt jij je van andere vergelijkbare producten of diensten.
CTA staat voor Call To Action. Een Call To Action is een tekst dat aan een bezoeker vraagt om een bepaalde handeling uit te voeren. Het is vrij letterlijk een oproep tot actie. De ‘actie’ die u de gebruiker wil laten doen kan van alles zijn: het inschrijven voor een nieuwsbrief, het aanvragen van een offerte of het bestellen van een product.
Een header is de bovenkant van een website. Vaak is in de header een logo te zien en bevindt ook de navigatie van een website zich in de header.
Een footer is het deel onderaan een webpagina dat onder alle pagina’s van een website te zien is, met dezelfde inhoud. De footer kan bijvoorbeeld de contactgegevens, social buttons of een sitemap bevatten.
Een sitemap is een lijst waarin alle pagina’s van een website staan. Het geeft de structuur van de website aan. Dit kan bijvoorbeeld onderaan in de footer worden weergegeven. De sitemap is van belang voor zoekmachines om een website te indexeren.
Indexeren betekent het verzamelen van informatie die op de webpagina aanwezig is, met als doel relevante zoekresultaten weer te geven in zoekmachines.
De H1 tag (header tag) wordt meegegeven als de hoofdkop van een tekst op je website. Het is belangrijk dat de H1 tag SEO-waardig is. Niet alleen voor SEO, maar ook voor je bezoekers is het slim om een originele titel te verzinnen die goed de lading dekt van je tekst. Wil je de H1 tag helemaal SEO-waardig maken, zet dan je belangrijkste zoekwoord in de titel, het liefst vooraan. Dit zorgt ervoor dat Google je pagina snel linkt aan het betreffende zoekwoord, waardoor de kans groot is dat je hier beter op gaat scoren.
Een funnel is een snelle manier om door middel van meerdere schakels een relatie op te bouwen met een potentiële klant. Dat doe je door je mailinglijst te vergroten. Je biedt via een advertentie een gratis weggever aan (bijvoorbeeld een brochure of een leuke download) en stuurt daarna een mail om de lezer meer over jezelf te vertellen, je expertise te laten zien en de relatie op te warmen zodat de klant overgaat tot de verkoop.
De hashtag is een woord of aaneengeschreven zin waar een hekje (het #-leesteken) aan voorafgaat. Hashtags kun jij inzetten onder je social media berichten. Op deze manier ontstaan onderwerpen, waarvan alle bijbehorende berichten zijn te vinden door te zoeken op de betreffende hashtag. Ook kan je hier op gevonden worden!
Een zoekterm is het woord of de woordgroep die een persoon invoert wanneer hij of zij zoekt op google. Als fotograaf kan je op deze zoekwoorden je SEO of SEA targeten, zodat de klanten jou vinden wanneer ze op een bepaald woord zoeken.
Engagement betekent letterlijk betrokkenheid. Binnen marketing is het doel is om je klanten te betrekken bij, enthousiast te maken voor of zelfs te laten participeren in de ontwikkeling van een merk. In plaats van jouw klanten te zien als passieve ontvangers van je berichten, zie je ze dus als actieve en meedenkende partij. Connecten met je klant is daarbij enorm belangrijk!
Een conversie is een moment waarop een bezoeker van jouw website overgaat tot een aankoop, informatieaanvraag, downloaden van een brochure of iets anders wat interessant is voor jouw bedrijf. Het conversieratio is het percentage bezoekers dat tot actie overgaat.
Google Ads is het advertentieprogramma van Google. In dit online programma stel je advertentieteksten in en bied je op woorden waar gebruikers van Google op zoeken. Zo bereik jij de juiste doelgroep met jouw content!
Met Google Analytics kan je (gratis!) alle activiteiten van bezoekers op jouw websites meten, inzien en analyseren en daarmee jouw positie op het internet versterken.
CPC staat voor Cost Per Click. Het is een afrekenmodel voor online adverteren. Er wordt een bedrag afgesproken per klik. Jij betaalt dan een bepaald bedrag per keer dat er op de advertentie wordt geklikt.
CTR staat voor Click Through Rate. Click Through Rate betekent de doorklikratio en wordt uitgedrukt in procenten. De doorklikratio geeft de verhouding weer van het aantal mensen dat jouw advertentie of zoekmachine resultaat ziet en het aantal mensen dat ook daadwerkelijk naar de website doorklikt.
Branding is het neerzetten van jouw merk. Je zou zelfs kunnen zeggen dat ALLE activiteiten van jouw merk en alle contacten die je hebt met klanten worden beschouwd als een branding. Elke vorm van interactie met (potentiële) klanten zorgt er namelijk voor dat er een beeld wordt gevormd over jouw merk.
De wijze waarop jij je als bedrijf naar buiten toe presenteert noemen we de huisstijl. Dit is de visuele presentatie van het bedrijf waar het logo, de kleuren, lettertypes en andere visuele elementen deel van uitmaken. Het is belangrijk dat dit consequent wordt doorgevoerd in alle visuele presentaties van jouw bedrijf.
Een landingspagina is een pagina binnen je website waarnaar je verwijst vanuit andere media. Denk aan een link vanuit een Google Ads campagne of vanuit een Facebookbericht. Je kunt de bezoekers natuurlijk ook richting je homepage of een productpagina sturen maar wanneer je landingspagina naadloos aansluit bij je advertentie hoeft de bezoeker minder ‘moeite’ te doen om zich te oriënteren.
GEO-targeting is het plaatsen van advertenties die aansluiten op de locatie van de ontvanger. Op basis hiervan wordt bepaald welke content in de advertenties worden getoond. GEO-targeting kan bijvoorbeeld worden gericht op één of meerdere landen, maar ook op provincies, steden of postcodes. Hiermee kun jij als adverteerder heel gericht je doelgroep bereiken.
Leadgeneratie is het wekken van de interesse van potentiële klanten met als doel de omzet te verhogen. Een lead is iemand die belangstelling heeft getoond in de producten of diensten van een bedrijf, maar nog geen aankoop heeft gedaan.
Above the fold houdt het gedeelte van je website in dat direct zichtbaar is zonder te hoeven scrollen. Door content of een call-to-action above the fold te plaatsen weet je zeker dat dit gezien wordt door jouw bezoeker!
Een anchor tekst, ook wel linktekst genoemd, is de tekst waarmee een link gekoppeld is. Een anchor tekst is altijd klikbaar, omdat het een verwijzing is naar een andere pagina. In de meeste gevallen worden anchor teksten onderstreept en zijn ze te herkennen aan hun onderscheidende kleur ten opzichte van de rest van de tekst.
Dit waren 35 marketingtermen die elke fotograaf moet kennen! Mis jij nog bepaalde termen? Stuur dan zeker even een berichtje in mijn Facebook community!
In mijn vorige artikel heb ik het gehad over SEO. We hebben het gehad over wat dit nou precies betekent en waarom het ZO belangrijk s voor jou als fotograaf. Benieuwd naar SEO? Lees dan eerst even dit artikel!
Vandaag gaan we het hebben over SEA! SEO en SEA zijn met elkaar verbonden, maar toch heel verschillend. Als je nog niet precies weet wat SEA betekent of wat dit voor jou als fotograaf kan betekenen, lees dan zeker even verder.
De letterlijke betekenis van SEA is Search Engine Advertising. Hiermee wordt het betaald adverteren in de zoekmachine (search engine) bedoeld!
Door te adverteren op internet kan jij je heel specifiek op een bepaalde doelgroep richten. SEA is een van de mogelijkheden om te adverteren op internet! Met SEA kan je adverteren op Google of een andere zoekmachine om bovenaan de zoekresultaten te komen. In een zoekmachine zijn namelijk standaard plekken gereserveerd voor advertenties!
Dit kunnen advertenties boven de organische zoekresultaten zijn, maar ook Shopping advertenties, YouTube advertenties en veel meer. Je kunt adverteren aan de bovenkant of aan de zijkant van een zoekmachine. Je hebt hierbij de keuze uit tekstadvertenties, beeldadvertenties en zelfs video-advertenties. Heel veel keuze dus!
Maar wat is dan het verschil tussen SEO en SEA voor fotografen? SEO is gratis en je moet dit zelf toepassen op je website om er resultaten van te zien. SEA is betaald adverteren, wat betekent dat je hier geld voor moet inzetten. Leuk om te weten; SEA en SEO zullen elkaar versterken en samen meer kliks opleveren dan afzonderlijk! Het is daarom belangrijk om zowel SEO als SEA in te zetten als fotograaf.
Met SEA kan jij als fotograaf heel gericht voor jouw doelgroep adverteren! Hieronder zie je een voorbeeld van advertenties bij de zoekopdracht ‘’trouwlocatie gelderland’’ Zoals je ziet zijn de eerste zoekopdrachten advertenties van trouwlocaties in gelderland! Dit kan je herkennen aan het woord ‘’advertentie’’ voor de link. De doelgroep is geïnteresseerd in informatie over trouwlocaties in gelderland en krijgt dus relevante resultaten te zien.
En dat kan jij als fotograaf natuurlijk ook!! Het is belangrijk om jouw doelgroep eerst heel goed te leren kennen. Zo leer je waar jouw doelgroep interesse in heeft en waar de doelgroep naar zoekt op bijvoorbeeld Google. Op deze zoektermen kan jij dan adverteren!
In dit artikel heb ik je uitgelegd wat SEA betekent en waarom het ook voor jou als fotograaf slim is om in te zetten. Ben je geïnteresseerd in SEA en hoe jij dit kan inzetten? Laat dit mij dan even weten! Of stuur een berichtje in de marketing voor fotografen Facebookgroep. Wie weet schrijf ik binnenkort dan wel een blog over het inzetten van zowel SEO als SEA voor fotografen!
Vandaag gaan we even terug naar de basis. Als je marketing voor fotografen al een tijdje volgt op social media dan weet je HOE belangrijk SEO is. Het gaat vaak over SEO in de berichten op Instagram of in de Facebook Community. Daarnaast is het ook een veelbesproken onderwerp in de programma’s van marketing voor fotografen, zoals bijvoorbeeld de marketing boosters. Maar ook al hebben we het er vaak over, toch blijft het een lastig onderwerp!
Fotografen die mij nog niet zo lang volgen en bijvoorbeeld ook nog geen verdiepend programma zoals de marketing boosters hebben gevolgd, vertellen mij regelmatig dat ze eigenlijk niet zo goed begrijpen wat SEO nou precies betekent. En daar komt vandaag verandering in! Zit jij met de vraag, wat betekent SEO nou eigenlijk precies? En waarom is SEO dan belangrijk voor mij als fotograaf? Dan zou ik zeggen, keep on reading 😉
De letterlijke SEO betekenis is Search Engine Optimization, in het Nederlands vertaald is dit zoekmachine optimalisatie. Dat betekent eigenlijk niets meer dan websites zo optimaliseren, dat ze hoger worden getoond bij zoekopdrachten in zoekmachines zoals bijvoorbeeld Google of Bing. Klinkt easy toch? 😉
Hierbij moet je wel in je achterhoofd houden dat het om organische zoekresultaten gaat! Organische zoekresultaten zijn de gratis resultaten die je te zien krijgt in bijvoorbeeld Google. SEO is dus gratis en moet je zelf toepassen op je website, om hier het effect van te zien!
Wist jij dat voor 95% van de Nederlanders de zoektocht naar een product of bedrijf start in een zoekmachine? Daarom is het voor jou als fotograaf natuurlijk MEGA belangrijk dat je daar goed vindbaar bent. Het liefst wil je dat jij bovenaan staat in Google en niet je concurrentie, toch? SEO is dus essentieel voor leadgeneratie!
Door effectief gebruik te maken van SEO is het mogelijk om meer bezoekers te trekken naar de pagina’s op jouw website. Hoe beter de pagina’s van jouw website aansluiten op de zoekopdracht van de potentiële klant, hoe meer kans dat dit ook daadwerkelijk een klant wordt!
Ik maak voor veel fotografen hun website volledig SEO proof (zie het pakket in de webshop) en zie binnen een paar dagen resultaat!
In deze blog heb ik je uitgelegd wat SEO betekent en waarom het ook voor jou als fotograaf essentieel is om in te zetten. Ben je geïnteresseerd in SEO en hoe jij dit op jouw website kan gebruiken? Laat dit mij dan even weten! Wie weet schrijf ik daar dan binnenkort wel een artikel over.
Upselling en cross selling zijn termen die je misschien weleens voorbij hebt zien komen. Of misschien nog helemaal niet! Maar wat betekenen deze termen nou precies voor jou als fotograaf? En hoe kan jij als fotograaf upselling en crosselling inzetten? Dat leg ik je uit in deze blog over upselling en cross selling voor fotografen!
Doe jij al aan upselling en cross selling?
Upselling en cross selling hebben beiden één doel: meer omzet behalen. En in het dagelijkse leven heb je waarschijnlijk vaker met upselling en cross selling te maken dan je denkt! Eerst kijken we even naar upselling. Wat is upselling?
Upselling is de klant een beter, nieuwer of sneller product aanbieden. Veel klanten zijn namelijk bereid meer geld uit te geven voor een beter of extra product, als dit voordelen biedt. Als jij je klanten geen upsell aanbiedt, haal je dus waarschijnlijk niet je maximaal haalbare omzet binnen!
Wanneer heb jij met upselling te maken? Nou, al heel snel! Als jij bijvoorbeeld een nieuw telefoonabonnement uitkiest en de optie voor unlimited data is maar 5 euro duurder dan je huidige abonnement, dan is de kans groot dat je dit er wel voor over hebt. Want wie wil er nou niet altijd en overal bereikbaar zijn? Of denk aan de opties voor extra beenruimte en naast je familie zitten in het vliegtuig. Hier betaal je tegenwoordig allemaal geld voor en dit zijn typische voorbeelden van upselling!
Deze voorbeelden van upselling komen je vast bekend voor. Maar dit kan jij als fotograaf ook!
Als fotograaf is het bij upselling belangrijk dat het product ook écht past bij de klant. Het gaat bij fotografie namelijk om personen en de persoonlijke band tussen de fotograaf en de klant. Als de klant zich bij jou op zijn gemak voelt, zal upselling veel gemakkelijker en natuurlijker gaan. De klant vertrouwd erop dat jij weet wat het beste past en wil hierin niet teleurgesteld worden!
Als fotograaf kan je bij upselling denken aan het aanbieden van verschillende pakketten, waarbij duurdere pakketten veel meer aantrekkelijke opties hebben. Denk hierbij aan extra uren shooten, meer foto’s om uit te kiezen, een mooi album etc. De klant wil voor de beste optie gaan en dit hoeft niet te betekenen dat dit ook de goedkoopste optie is!
In gesprek met jouw klant kan je ook nog aan upselling doen. Zo kan het zijn dan een bruidspaar alleen in de middag een fotograaf wil inhuren. Jij kan ze dan in een gesprek uitleggen dat een ‘first look’ moment en het aankleden van de bruidegom en de bruid ook erg mooie momenten zijn om vast te leggen en later als herinnering terug te zien. Het bruidspaar kan er dan voor kiezen om je toch ook in de ochtend te boeken!
Het belangrijkste bij upselling is dat het natuurlijk gaat en past bij wat de klant wil. In dit voorbeeld wil de klant de mooiste dag van hun leven vastleggen, dus daar hebben ze wel wat extra geld voor over! Maar dit principe kan je ook toepassen als gezinsfotograaf, newbornfotograaf of als jij heel iets anders doet. Overtuig de klant van jouw meerwaarde. Waarom kiezen voor een duurder product? Overtuig ze hiervan!
Cross selling is de klant een extra product aanbieden dat past bij wat ze op het punt staan te kopen, of al hebben gekocht. En net zoals bij upselling heb jij ook met cross selling waarschijnlijk vaak te maken.
Bestel je patat bij de snackbar? Ze zullen altijd vragen of je daar ook nog een snack bij wil. Of als je online een nieuwe camera besteld, staan er vaak nog extra aanbevolen producten die erg goed bij deze camera passen. Denk aan een cameratas, batterijen en ga zo maar door!
Zoals je ziet gebeurt upselling en cross selling heel vaak en in iedere branche! Daarom is het belangrijk dat ook jij als fotograaf hier gebruik van gaat maken. Maar hoe zet je nou cross selling in als fotograaf? Als fotograaf kan je bij cross selling bijvoorbeeld denken aan het aanbieden van een album bij de foto’s die de klant nu alleen online wil ontvangen. En binnen de albums kan je nog keuzes aanbieden voor soorten papier, hardcover of juist niet en ga zo maar door. Het is hierbij erg belangrijk om duidelijk te maken waarom deze optie beter is voor de klant. Wat is het voordeel van naast digitale foto’s ook een fotoalbum hebben? Speel hierop in!
Een ander voorbeeld; denk aan het aanbieden van een familieshoot met korting na het boeken van een newbornshoot. Want hoe leuk is het om naast de baby ook het hele gezin vast te leggen? Het is bij cross selling erg belangrijk dat je goed kijkt welke producten bij elkaar passen en hoe je daar cross selling bij kan toepassen.
Ga eens bij jezelf na of jij al gebruik maakt van upselling en cross selling. Kan dit nog beter? Zet dit goed in en je zult zien dat je omzet omhoog gaat! Geïnteresseerd in meer tips over upselling en cross selling voor fotografen? Let me know, dan schrijf ik hier binnenkort een blog over!
Wie mij al een poosje volgt, heeft het me al meerdere keren horen zeggen: ik haal al mijn bruiloften uit één enkele fotografie sales funnel. En dat zijn er bijvoorbeeld voor dit jaar 27. Omgerekend zou je dit sommetje kunnen maken:
Ik gaf ongeveer €300,- uit aan het adverteren met mijn funnel en haalde daarmee een stuk of 32 kennismakingsgesprekken binnen waarvan 27 ook hun bruiloft bij mij boekten. Een simpele en goedkope manier dus om klanten binnen te halen.
Ik heb het allemaal gedaan. Op evenementen staan, adverteren op theperfectwedding, Google Adwords. Sommige methoden werkten een beetje, anderen nauwelijks. Maar het aanmaken en aanzetten van een funnel heeft voor mij altijd gewerkt. Sterker nog: als ik wat ruimte in mijn agenda zie aankomen, zet ik de funnel aan en al het te druk is, gaat hij weer even uit. Zo’n controle geeft het adverteren met een funnel mij.
Maar misschien weet je eigenlijk nog niet eens wat een funnel precies is? Een funnel is een snelle manier om door middel van meerdere schakels een relatie op te bouwen met een potentiële klant. Dat doe je door je mailinglijst te vergroten. Je biedt via een advertentie een gratis weggever aan (bijvoorbeeld een brochure of een leuke download) en stuurt daarna een mail om de lezer meer over jezelf te vertellen, je expertise te laten zien en de relatie op te warmen zodat de klant overgaat tot de verkoop.
Even praktisch wat je ervoor moet maken:
In 1 avond kun je het klaar hebben staan en daarna mogen de klanten binnenstromen. En wat vooral fijn is: je hoeft er dan ook niet heel veel tijd meer in te stoppen. Ik heb namelijk nooit genoeg tijd, jij wel?
Hoe komt het dat een GOEDE funnel zoveel effect kan hebben? Omdat een klant een proces door moet voordat hij bij jou gaat kopen. Fotografen bieden vaak direct hun aanbod aan, en dat werkt dus niet! Je moet een relatie opbouwen met een klant en het vertrouwen geven dat jouw aanbod het beste is. Een funnel is daar een uitstekend middel voor! Lees hierover ook mijn laatste blog op mijn website waarin ik dit verder uitleg.
Het allereerste dat ik dus meestal doe als ik een fotograaf coach, is samen een eigen funnel bouwen. Dat kan namelijk heel snel effect hebben, als je het goed doet. Ook in het groepsprogramma De Marketingboosters maken we zo’n funnel. Veel deelnemers hebben al TIJDENS het programma effect van hun funnel!