Help! Coronavirus!

Help! Coronavirus!

Nederland, ja zelfs de hele wereld, alles ligt plat. Terwijl hier in Woudenberg eindelijk het zonnetje doorbreekt, Gaan de deuren op slot, worden shoots afgezegd en bruiloften verplaatst. En als kleine ondernemers vóel je dat. Heftig! Hoe kun je als fotograaf reageren op alle stress, paniek en inkomstenverlies door het Coronavirus?

Gevoel van angst

In de Community hebben we meer dan 300 fotografen zitten die sinds een paar dagen samen het gesprek aangaan over de gevolgen van het Coronavirus. En die zijn niet mals. Fotografen die onlangs de stap namen om fulltime te gaan fotografen en hun baan op te zeggen, zien hun agenda leegraken. Andere fotografen hebben nog werk erbij waarmee ze hun inkomen nog enigszins op het minimum kunnen houden. Het belangrijkste om mee te beginnen is wat mij betreft het erkennen van de crisis. Ja het gaat even helemaal mis. En ja, als fotografen voelen we de klap. Het gevoel van angst dat je misschien hebt, mag er dus zijn. Schaam je daar niet voor!

Schouders eronder

Maar tegelijk heb je de keuze. Laat je je hoofd hangen en ga je in een hoekje zitten balen? Of neem je de verstilling, de tijd, de aandacht die je nu hebt en maak je er een kans van? Voor diegenen die de uitdaging aandurven: hier zijn mijn drie tips om sterker uit de Corona crisis te komen.

1 Spike creativity

Een crisis als deze heeft als gevolg dat je stil gezet wordt in de dingen die je normaal gesproken doet. Je kunt even niet meer varen op wat voor jou bekend is, en wat voor jou altijd werkt. En dus is het tijd om creatief te worden. Wat kun je nu nog wél doen om inkomsten binnen te halen? Ga foto’s voor particulieren bewerken, verkoop cadeaubonnen, ga prachtige natuurfoto’s maken om prints van te verkopen enz.

2 Spike branding

Een tijd waarin je weinig IN je bedrijf werkt, kun je heel goed besteden aan het werken AAN je bedrijf. Pak deze tijd om je branding en marketing aan te pakken. Verbouw je website, ga eindelijk aan de slag met je SEO, knallen met social media, bouw een funnel. En vergroot je naamsbekendheid. Start een hashtag, begin een hulpactie, organiseer iets waar kinderen mee aan de slag kunnen. Daarmee vergroot je jouw naamsbekendheid

3 Spike yourself

Tot slot: neem ook de tijd om tot rust te komen, te praten met collega fotografen en je onzekerheden te delen met vrienden. Ik weet nu al wat zij gaan zeggen: je gaat niet onderuit, het komt helemaal goed. Schouders eronder. We komen hier sterker uit!