Fotografen die mij nog niet zo lang volgen en bijvoorbeeld ook nog geen verdiepend programma zoals De Marketingboosters hebben gevolgd, vertellen mij regelmatig dat ze eigenlijk niet zo goed begrijpen wat SEO nou precies betekent. En daar komt vandaag verandering in! Wil jij eindelijk eens praktische stappen om je SEO op orde te krijgen? Keep on reading!

Bovenaan in Google

De letterlijke SEO betekenis is Search Engine Optimization, in het Neder-lands vertaald is dit zoekmachine optimalisatie. Dat betekent eigenlijk niets meer dan websites zo optimaliseren, dat ze hoger worden getoond bij zoekopdrachten in zoekmachines zoals bijvoorbeeld Google of Bing. Klinkt easy toch? Ga er overigens vooral vanuit dat je SEO toepast voor Google omdat verreweg de meest gebruikte zoekmachine is.

Google algoritme

Ik maak voor veel fotografen hun website volledig SEO proof en zie binnen een paar dagen resultaat!

Om te bekijken welke websites naar boven moeten komen, maakt Google gebruik van een algoritme. Dat is eigenlijk een soort rekensom om te meten of de tekst op een website interessant is om te laten zien. In dit algoritme is een aantal dingen opgenomen: hoe relevant een tekst is, hoe uitgebreid een tekst is, hoe belangrijk een tekst is voor een specifieke zoekterm, hoe lang mensen blijven hangen bij een tekst en hoe goed de website technisch werkt.

Misschien raak je nu meteen ontmoedigd, maar eigenlijk is het zo moeilijk allemaal niet. SEO is eerlijk gezegd meer een kwestie van veel tijd dan dat het heel moeilijk is.

Op mijn website heb ik een SEO 4daagse staan. TIjdens de opname van deze 4daagse besloot ik zelf ook de uitdaging aan te gaan. Ik begon op dag 1 met het SEO proof maken van mijn website op de term fotograaf Ermelo. Terwijl ik volstrekt niet in de buurt van Ermelo woon, er nooit kom, geen klanten heb uit Ermelo en ook geen ambities om daar te werken 😛

De uitdaging was dat ik in 4 dagen vindbaar wilde zijn in Ermelo. Al na anderhalve dag verscheen mijn website in de zoekresultaten en na 2,5 dag stond ik op pagina 1. Inmiddels heb ik Ermelo weer van mijn website verwijderd, maar nog steeds ben ik vindbaar op pagina 2.

In 6 stappen SEO proof

Stap 1Website technisch optimaliseren

Om ervoor te zorgen dat Google je website de goede plek in de zoekresultaten kan geven, moet je zorgen dat Google je website goed kan ‘lezen’.

Stap 2 Zoekwoorden

Om Google te laten weten bij welke zoektermen jouw site gevonden zou moeten worden, gebruik je die zoektermen zelf in je teksten. Het handigste is het om eerst een lijst te maken van zoekwoorden waarop je gevonden zou kunnen en willen worden. Maak de lijst en zoek eens op hoe je nu scoort met die teksten. Als je een goede 0-meting hebt gedaan, kun je de zoektermen gaan verwerken.

Stap 3Alt attributen

Vervolgens moet je de afbeeldingen op je website ook zoektermen meegeven. Dat doe je aan de achterkant van de site, dus je bezoekers zien dit verder niet.

Stap 4Links

Om te checken of je website belangrijk is, bekijkt Google ook of jouw website door anderen genoemd wordt. Het is dus heel handig om jouw website vermeld te hebben op andere websites die zelf een goede ranking hebben. Denk aan partners, leveranciers en meer. Let op: verzamelpagina’s met meer dan 20 linkjes tellen dan juist NIET mee.

Stap 5Blogs

Een hele goede manier om je website SEO proof te maken is door het schrijven van blogs. Hierin kun je namelijk veel en lange zoektermen verwerken. Ook helpt het enorm dat blogs steeds weer nieuw zijn, waardoor Google je website interessanter vindt.

Stap 6 – doe de SEO training

Wil je dat ik je stap voor stap help je hele website SEO proof te krijgen? Dan moet je meedoen met de SEO training. Je kunt meteen kijken! In vier uitgebreide trainingen vertel ik je precies hoe je bovenaan in Google komt.

“Mag ik hier even komen juichen? Na de SEO 4 daagse sta ik nu met 7! zoektermen op pagina 1! Met 3 zoektermen op pagina 3 en met 1 op pagina 2. En dat terwijl ik hiervoor gewoon niet zichtbaar was”

Sandra

“Eerst was ik onvindbaar, bruidsfotograaf Beunigen pagina 1 positie 8, newbornfotograaf beuningen pagina 1 positie 8, gezinsfotograaf beuningen pagina 1 positie 1”

Melanie

“Yoehoeee net even google weer gecheckt en in 2 wkn tijd bij de meest gezochte termen op de eerste pagina en veelal op positie 1-4. (er waren zelfs termen waarop ik helemaal niet vindbaar was en nu op pagina 1)”

Jennifer

“Heeeeel veel en hele bruikbare info, Joke laat alles duidelijk zien, geen vraag is te gek of te veel. Wat een marketingbeest.”

Vera

De SEO Vierdaagse van Marketing voor Fotografen door Joke Troost vond ik, als leek op dit gebied, echt ideaal. Duidelijke opbouw en direct toepasbaar op je eigen website. Super veel tips gekregen en het geld dubbel en dwars waard 👌🏻

Hester

“De SEO vierdaagse van Marketing voor Fotografen is echt een eye opener geweest! Enorm veel informatie gekregen in zo’n korte periode waar ik voor altijd wat aan heb! Wat ook fijn is, is dat ik de informatie altijd weer terug kan vinden in mijn account waardoor ik altijd nog weer terug kan kijken 🤩. Een absolute aanrader!”

Claudia

“De seo vierdaagse van marketing voor fotografen heeft mij veel inzichten gegeven. Joke legt het super uit, en houd er ook de tempo in, verder krijg je werkboek en de handouts in je mailbox, dat is super fijn. Je kunt altijd info nog terug lezen in je account. Ik sla ze ook gewoon op in mijn computer. Ik vind het een aanrader, super bedankt Joke Troost

Leonie

“De seo Vierdaagse van marketing voor fotografen. Was echt super leerzaam! Heldere uitleg, er wordt onwijs veel informatie gedeeld en alle vragen worden uitgebreid beantwoordt! Kortom een dikke aanrader!”

Femke

Je hebt het vast wel eens gehoord. Misschien ook wel van Marketing voor Fotografen. ‘’Zorg dat je huisstijl en branding goed in orde zijn! Dat is echt HEEL belangrijk voor jouw merk!’’ En ik kan je vertellen, dat is ook zo! Maar waarom dan? En wat betekent branding voor fotografen nou eigenlijk precies? Dat leg ik je vandaag uit.

Wat is branding precies? 

Vorige week schreef ik een blog over waarom een goede huisstijl onmisbaar is voor elke fotograaf. Heb je de blog van vorige week gemist? No worries! Lees hem gerust nog even terug.

Deze week gaan we een namelijk nog een stapje verder en kijken we naar branding in het geheel. Want wat is branding nou precies? Branding is het neerzetten van jouw merk. Je zou zelfs kunnen zeggen dat ALLE activiteiten van jouw merk en alle contacten die je hebt met klanten worden beschouwd als een branding. Elke vorm van interactie met (potentiële) klanten zorgt er namelijk voor dat er een beeld wordt gevormd over jouw merk. 

Hoe veel fotografen over branding denken

Veel fotografen denken dat branding alleen om logo’s en huisstijlen gaat, maar er komt veel meer bij kijken. Bij branding gaat het er namelijk om dat de WAARDEN van jouw merk duidelijk zijn. Waar sta jij voor en wat vind jij belangrijk om over te brengen? Hoe laat je dit zowel visueel als niet visueel zien? DAT is branding. Op zoek gaan naar de kern van jouw merk! Bij goede branding komen de waarden van het merk terug in alles wat het merk doet. In zowel de communicatie op de website, in social posts en ook in de communicatie met de klant. Zo gaat waar jouw merk voor staat echt leven bij je klanten! 


TIP: Het is belangrijk om dit altijd in je achterhoofd te houden! Bij elke posts die je doelgroep ziet, producten die klanten van je ontvangen, een bericht dat je beantwoordt, wordt er een beeld over jouw merk gevormd. En hoe wil jij dat jouw merk overkomt?

Waarom is branding voor fotografen ZO belangrijk? 

Nu wil jij als fotograaf natuurlijk weten waarom branding ook voor jou zo belangrijk is. Nou, dat ga ik je vertellen! Wanneer jouw doelgroep je merk niet juist ervaart of wanneer je iets compleet anders uitstraalt dan je eigenlijk zou willen, is er sprake van slechte branding. Dat kan ENORM grote gevolgen hebben, bijvoorbeeld klanten die bij je weggaan of zelfs wegblijven. Stel je voor; je wilt je als fotograaf positioneren als fotograaf in het hoogsegment, maar je wordt ervaren als een low-budget merk door bijvoorbeeld jouw communicatie, website of social media. Dat wil je natuurlijk voorkomen! 

Wat slechte branding doet

Daarnaast zorgt slechte branding ervoor dat je merk als onbetrouwbaar wordt gezien, waardoor klanten ongetwijfeld weg zullen blijven. Geloofwaardigheid is namelijk één van de belangrijkste factoren voor een succesvol merk. 

Slechte branding zorgt voor slechte business. Als jouw merk niet op de juiste manier wordt ervaren, betekent het dat jouw klanten naar de concurrent gaan of jouw merk helemaal niet zullen overwegen. Niet omdat de diensten die jij verleent van lage kwaliteit zijn, maar omdat jouw merk verkeerd ervaren wordt. En DAT is balen. 

Door duidelijk te communiceren waar jouw merk voor staat en wat jouw merkwaarden zijn, ervaren mensen jouw merk zoals jij dat wilt. Goede branding zorgt ervoor dat jouw merk de juiste associaties oproept bij je klanten!

Hoe kan jij als fotograaf jouw branding verbeteren? 

Het is belangrijk om je branding steeds te blijven verbeteren. Een keer nadenken over je branding en er vervolgens jaren niks meer mee doen kan tegenwoordig echt niet meer! Het is belangrijk om ook aan rebranding te doen. Denk minstens één keer in het jaar na over je merk. Is je doelgroep veranderd? Biedt je nieuwe diensten aan? Passen je branding en huisstijl hier nog bij? Het is helemaal niet gek om te re-branden! Alle grote merken doen dit, dus waarom jij niet? 

Rebranding is altijd spannend, veranderingen zijn nou eenmaal spannend. Maar geen zorgen! De rebranding is gericht op het nóg beter bereiken van jouw doelgroep. Dit zal dus ook vanzelf gebeuren. Slow but steady! Uiteindelijk zal je zien dat je door een goede branding meer loyale klanten aantrekt, die echt voor jouw merk kiezen omdat ze voelen dat dit bij hen past. 

Help! Hoe leg ik mijn branding keuzes vast?

Misschien vraag je je af hoe je jouw branding keuzes vast kan leggen. Ik raad je aan om een brandbook te maken! Dit is een document waar je AL je keuzes in vastlegt. Denk hierbij aan de waarden van je merk, maar ook de kleuren en de lettertypes die je gaat gebruiken in je huisstijl, de manier hoe je je doelgroep aan wilt spreken en ga zo maar door. Alle visuele en niet visuele details die je maar kan bedenken! Het is heel handig om een document te hebben waar alles duidelijk in staat. Je zult zien dat hierdoor je communicatie heel consistent wordt!

Even een korte samenvatting

Door branding…

Vragen die jij jezelf kan stellen over jouw branding voor fotografen: 

Misschien ben jij goed bezig met je branding. Maar misschien ook niet en heb je in deze blog veel nieuwe informatie gekregen. Mijn tip, ga er mee aan de slag! Begin door onderstaande vragen voor jezelf te beantwoorden.

Praat eens met iemand over jouw branding! Je partner, een collega-fotograaf of stuur mij eens een berichtje en ik denk heel graag met je mee.

Het hebben van een unieke, professionele huisstijl voor fotografie is HEEL erg belangrijk! Waarom? Dat lees je in deze blog. 

Wat is een huisstijl? 

Een huisstijl is de manier waarop een merk zich visueel presenteert. Het gaat dus om ALLES wat je kan zien. Denk hierbij aan een logo, kleuren, een beeldmerk, lettertypes en ga zo maar door. Een huisstijl voor fotografie triggert, activeert en sluit aan bij je klant.

Ik heb een vraag voor jou. Heb jij ECHT goed nagedacht over jouw huisstijl? Misschien heb jij eigenlijk al jarenlang dezelfde huisstijl, zonder hier echt doordachte keuzes in gemaakt te hebben. Of misschien moet jij eigenlijk nog een hele huisstijl opzetten en rommel je nu maar wat aan op je social media en website.  

No worry’s! In deze blog leg ik jou uit waarom het mega belangrijk is om dit WEL op orde te hebben. En het goede nieuws; iedereen kan zijn of haar huisstijl nog verbeteren! Het is nooit te laat om hier iets aan te veranderen. 

Waarom is een goede huisstijl voor fotografie zo belangrijk? 

Herkenbaarheid 

De combinaties van een passend logo, kleuren en lettertypes zorgt voor een unieke stijl. Dat zorgt ervoor dat jouw bedrijf herkenbaar en onderscheidend wordt! Dit helpt jou ook te onderscheiden van collega fotografen. Als jij herkenbaar bent voor je klanten dan val je op, zo makkelijk is het! Het creëren van herkenbaarheid en eenheid is dus echt een MUST om jouw bedrijf een boost te geven. 

Professioneel 

Een goede huisstijl zorgt voor een samenhang tussen alle marketing en communicatiemiddelen. Zo gebruik je als het goed is overal dezelfde huisstijlkleuren en gebruik je op zowel social media als op je website dezelfde lettertypes. Door jezelf steeds op dezelfde manier neer te zetten, kom jij professioneel en betrouwbaar over. En als jij professioneel en betrouwbaar overkomt, zullen klanten sneller bij jou boeken! Daarnaast kan je met een professionele huisstijl hogere prijzen vragen. Omdat jij betrouwbaar overkomt en consistent bent op al je social media kanalen is de klant sneller bereid om meer geld neer te leggen. Natuurlijk is het hierbij allereerst belangrijk dat je GEWELDIGE foto’s maakt en deze duidelijk laat zien op je website en social media! Maar ook je huisstijl en de manier waarop jouw website is ingericht hebben hier zeker mee te maken. 

Efficient 

Het hebben van een duidelijke huisstijl is ook erg efficiënt. Want als je eenmaal een duidelijke huisstijl hebt gekozen, kost het veel minder moeite om content in je passende huisstijl te maken! Omdat je weet welke kleuren je voor posts moet gebruiken, je een standaard mapje met logo’s en andere beeldmerken hebt en ga zo maar door, gaat het creëren van passende content veel gemakkelijker dan als hier steeds iets nieuws moet verzinnen. Dit scheelt tijd en zoals je weet; tijd is geld! 

Tips voor het ontwikkelen van een goede huisstijl voor fotografie: 

  1. Nadenken Nadenken Nadenken…

Bij het ontwikkelen van een goede huisstijl is het belangrijk dat je HEEL goed en HEEL veel nadenkt. Hier begint het allemaal mee! Dit hoef je niet alleen te doen, je kan ook brainstormen met een vriend/vriendin/collega/wie dan ook! Soms helpt het heel erg om even te kunnen sparren. Waarom is het zo belangrijk dat je goed nadenkt over je huisstijl? Nou, je wilt dat je huisstijl past bij wie jij bent, bij wat jouw merk wilt uitstralen en dat het ook past bij jouw potentiële klant! Want die moet immers aangetrokken worden door jouw huisstijl. Heb je collega’s nodig om te sparren? Drop je vraag dan in de gratis community!

  1. Denk na over jouw persoonlijkheid 

Zoals ik hierboven zei moet jouw huisstijl passen bij wie jij bent. Zet daarom op een rijtje wat jouw persoonlijkheid typeert! Ben jij bijvoorbeeld extravert, of meer introvert? Speels, of meer zakelijk? Serieus, of meer vrolijk? Wat jou ook typeert, het is belangrijk om dit mee te nemen in je huisstijl. Klanten kiezen namelijk niet alleen voor jouw fotografie, maar ook voor jou als persoon! 

  1. Denk na over jouw ideale huisstijl 

Nadat je hebt nagedacht over jouw persoonlijkheid en hoe je dit wilt laten terugkomen in je huisstijl, is het erg belangrijk om na te denken over jouw ideale huisstijl. Ben je nu al tevreden met je huisstijl? Wat zou je graag verbeteren? En waarom dan? Wat vind je zelf mooi? Denk hierbij aan verschillen zoals licht en donker, warme tonen en koele tonen, erg bewerkt of juist erg natuurlijk etc. Kijk wat past bij jou en je fotografie en neem dit mee in je huisstijl! 

Houd hierbij in je achterhoofd dat elke kleur associaties met zich meebrengt. Verdiep je hier eens in voor je een kleur kiest in je huisstijl! Past deze kleur bij wat jij wilt uitstralen? 

  1. Denk na over jouw ideale klant 

Uiteindelijk moet jouw huisstijl natuurlijk je klanten aanspreken. Zo krijg je namelijk steeds meer klanten! Daarom is het ook erg belangrijk om goed na te denken over wat jouw ideale klant wel en niet aanspreekt. En ook waarom! 

Voordat je dit kan doen is het wel belangrijk dat je überhaupt duidelijk hebt wie jouw ideale doelgroep is. Heb jij dit duidelijk? Zo niet, stuur mij even een berichtje en dan kunnen we hier misschien samen over sparren! 

Een goede huisstijl heeft dus erg veel voordelen. Je komt professioneler over, je onderscheid je van concurrentie, je bent herkenbaar en het is ook nog eens efficiënt! Waar wacht jij nog op? Aan de slag!! 

Help! Ik ben fotograaf en heb nog geen duidelijke huisstijl! 

Dat kan en is ook heel begrijpelijk! Je bent immers fotograaf en daar ligt jouw passie! Maar zoals je hopelijk inziet na het lezen van deze blog is dat het je ECHT verder gaat helpen als je een duidelijke huisstijl hebt, die helemaal bij JOU als fotograaf past. 

In de webshop van marketing voor fotografen kan je sinds kort logo’s, huisstijlen of zelfs hele ingerichte websites kopen! Neem daarom ZEKER een kijkje in de webshop als je denkt; ik wil hier echt graag wat mee, maar ik ben hier zelf niet zo goed in of ik heb hier geen tijd voor. Wij helpen je graag verder! 

Wil je op de hoogte blijven van alle marketingtips die ik deel voor jou als fotograaf? Volg mij dan ook op social media, hier deel ik dagelijks tips & tricks voor fotografen!

Mijn favoriete programma’s, tools en software voor fotografen!

Nu onze community groot wordt, krijg ik steeds meer aanvragen van bedrijven die willen dat ik hun producten, software of tools promoot. Ik doe dat op 1 strikte voorwaarde: ik moet de tool zelf ook al gebruiken en daar heel enthousiast over zijn. In deze blog vertel ik je dan ook alles over mijn favoriete programma’s, tools en software voor fotografen. Ik vertel er altijd bij als ik affiliate ben als ik een product aanprijs. Je zult bij mij dus nooit reclame vinden voor programma’s die ik zelf niet ken of gebruik. Dat is echt een dikke, vette NO GO!

De afgelopen tijd moest ik meerdere reacties van fotografen verwijderen die producten aanprezen in deze groep en daar NIET bij vertelden dat ze affiliate zijn. Dat vind ik stom. Want als je zelf heel enthousiast bent over een tool, dan is het toch ook niet erg om erbij te vermelden dat je partner bent? Ik besloot dus een lijstje te maken met mijn favoriete programma’s, tools en software. Mijn eigen ervaring en de ervaring met de honderden fotografen die ik begeleid en coach zitten verwerkt in deze lijst. Doe er je voordeel mee. Dit zijn mijn favoriete programma’s tools en software voor fotografen!

Ik zal deze lijst steeds bijwerken, uitbreiden en aanpassen. Heb je tips? Laat het me vooral weten! Oh en natuurlijk zet ik het er gewoon bij als ik affiliate ben van bepaalde programma’s 😉

PHOTO MECHANIC

Dit programma gebruik ik om mijn foto’s super snel uit te zoeken vanuit mijn kaartjes en ze te kopiëren naar een werkmap. Ik importeer op deze manier alléén de foto’s die ik wil houden. Ideaal! https://home.camerabits.com/

SPROUT STUDIO

Sprout is mijn redding! Wat er allemaal in zit? Agenda (gekoppeld aan mijn eigen), taken, CRM, leads, automatische workflows, e-mail (geautomatiseerd en handmatig), offertes en facturatie, boekhouding, client portal, galleries, design proofs, e-mailmarketing, kortom: alles wat ik nodig heb om niet helemaal gillend gek te worden. Sinds ik Sprout Studio gebruik, heb ik een aantal andere abonnementen op kunnen zeggen 😀 Ik ben affiliate van Sprout. Maar het leuke is dat JIJ ook korting krijgt als je deze link gebruikt: 20% op je jaarlijkse abonnement. https://www.TrySproutStudio.com/joketroost?ref=joketroost

ASANA

Ben je op zoek naar een plansysteem? Asana helpt je om je taken te managen. Ideaal systeem voor als je jouw to do’s wilt kunnen inplannen en afvinken. Ook kun je verschillende personen toewijzen aan een taak, taggen, notities en bijlagen toevoegen en taken een status geven. Met veel plezier veel gebruik van gemaakt! https://asana.com/

ACTIVE CAMPAIGN

Wil je een funnel bouwen en heb je een geautomatiseerd mailsysteem nodig? Ik heb in de loop van de jaren allerlei programma’s geprobeerd: Mailchimp, Convertkit, ik was er allemaal geen fan van. Toen ik Active Campaign vond, was ik meteen verkocht! Niet alleen werkt het als een trein, je kunt de mails ook nog eens heel mooi vormgeven en er zit een spamcheck in. Waar mails via Mailchimp vaak in de spam terechtkomen, is dat voor Active Campaign super goed geregeld.

Ik ben affiliate van Active Campaign en gebruik het zelf al jaren! https://www.activecampaign.com/?_r=9U36WRCQ

CANVA

Canva is een online designprogramma en het is helemaal TOP!!! In de betaalde variant (tientje per maand) kun je je eigen lettertypen, kleurenpaletten en logo’s uploaden zodat je alles standaard snel bij de hand hebt. Canva heeft alle formaten designs voor je klaar staan (denk aan: instagram post, facebook omslag enz.) en je kunt ook nog een gebruik maken van duizenden sjablonen, foto’s, elementen, en veel meer. Echt een aanrader!Let op: mijn twee minpuntjes met Canva:

www.canva.com

Hi allemaal! Ik ben Amé Moolenaar en ik ben deel van het Marketing voor Fotografen team als communicatiemedewerker. Het werd tijd voor uitbreiding van het team marketing voor fotografen! Ik ondersteun Joke in alles op social media en marketing gebied, dus af en toe zal je ook eens een post of blog van mij voorbij zien komen. Daarnaast ondersteun ik Joke bij het opzetten van trainingen voor fotografen. Dit vind ik mega leuk om te doen!

Mijn achtergrond

Dit jaar ben ik afgestudeerd aan de HBO opleiding Communicatie. Ik heb hier veel kennis opgedaan over alle verschillende aspecten van marketing en communicatie. Deze kennis wil ik maar al te graag met jullie delen! Ik zal deze kennis met jullie delen in de vorm van blogs, kennisbank artikelen, posts op social media en nog veel meer. En voor vragen over lastige onderwerpen kan je me altijd een berichtje sturen! Dan help ik je graag verder.

Mijn interesses

Ik vind het zelf erg interessant om mij te verdiepen in de strategie van bedrijven. Wat is je doelgroep en hoe wil je deze bereiken? Hoe zet je social media zo slim mogelijk in? Kan dit eventueel nog beter? Wat zijn de nieuwste trends op het gebied van marketing en communicatie? Hoe kunnen wij hier op inspelen? Al deze vragen spelen natuurlijk ook bij de klanten van Marketing voor Fotografen en daarom sluit dit erg goed aan bij mijn interesses. Ik word blij van het verder helpen en adviseren van mensen op het gebied van marketing en communicatie. 

Ik heb enorm veel zin om bij Marketing voor Fotografen aan de slag te gaan!  

Naast voor Marketing voor Fotografen heb ik nog tijd om als freelancer aan de slag te gaan voor andere fotografen. Heb jij nog hulp nodig met jouw social media of marketing? Stuur mij dan gerust een berichtje en wie weet kan ik jou verder helpen! 

Tegenwoordig is de beste manier om klanten binnen te halen, verleidelijke en relevante content aanbieden. Maar wat is voor jouw doelgroep relevante content? En welke vorm van content ziet jouw doelgroep het liefst, op welk kanaal? Dit zijn allemaal vragen die jij je misschien wel eens hebt afgevraagd. Ik vertel je hoe jij jouw unieke contentstrategie als fotograaf kan opzetten, aan de hand van een aantal basisstappen!

Content heeft vele verschillende vormen. Je kan hierbij denken aan een blog, een foto op Instagram, een post op Facebook of een video op YouTube. Maar een contentstrategie is meer dan een aantal losse middelen. Een paar leuke berichten op verschillende social media platformen, is zeker nog geen content strategie. Het is belangrijk dat er echt een visie achter zit en dat dit overkomt op jouw doelgroep. 

Denk vanuit je doelgroep! 

Ik zie vaak dat fotografen berichten plaatsen die zijzelf interessant vinden, in plaats van dat ze letten op waar de doelgroep echt naar op zoek is. Bij fotografen met een geslaagde contentstrategie valt het op dat zij relatief weinig over zichzelf spreken. Ze hebben juist veel aandacht voor het vertellen van verhalen en berichten over thema’s die de doelgroep aanspreken. 

Ben jij nou benieuwd hoe je dit het beste kan aanpakken? Lees dan vooral de 7 stappen die ik hieronder heb beschreven. 

Stap 1: Bepaal het communicatiedoel 

Allereerst is het belangrijk om aan de hand van je organisatiedoelen je communicatiedoelen te bepalen. Wat wil je precies bereiken? Er zijn drie belangrijke hoofddoelen. 

Awareness: Hierbij gaat het om bekendheid. Je wilt dat iedereen jouw bedrijf of jouw dienst opmerkt en kent. 

Engagement: Hierbij gaat het om betrokkenheid. Je wilt waarde en betekenis hebben voor de doelgroep. Dit gebeurt vaak door in gesprek te gaan met je doelgroep. 

Actie: Hierbij gaat het erom dat je doelgroep iets doet. Het is belangrijk om van tevoren te bedenken wat de uitkomst van de acties moet zijn. Denk hierbij aan: het aantal aanvragen van offertes voor shoots laten toenemen. Of het aantal online bestellingen van jouw product laten stijgen. 

Jouw unieke contentstrategie als fotograaf heeft dus altijd een doel! Houd dit doel in je achterhoofd bij alles wat je doet. 

Stap 2: Omschrijf sociale persona’s. Tegen wie praat je? 

Bij stap 2 is het belangrijk dat je weet wie jouw doelgroep precies is en met wie je eigenlijk communiceert. Ik zou je dan ook aanraden om in deze stap gesprekken te voeren met mensen uit je doelgroep en om online onderzoek te doen. Leer ze kennen, weet wat er speelt, hoe ze zich voelen en waar de interesses liggen. Hoe beter je de content afstemt op het niveau en de interesses van de doelgroep, hoe groter de kans op het gewenste effect. 

Stel na het voeren van de gesprekken een of meerdere sociale persona’s op. Een sociale persona is een concrete beschrijving van een persoon uit de doelgroep. Beschrijf hierbij verschillende eigenschappen zoals: leeftijd, hobby’s, verlangens, media, werk, vrienden, merken en interesses. Eigenlijk alles waar jij met jouw contentstrategie weer op in kan spelen! 

Stap 3: Formuleer een kernthema en topics: Wat ga je communiceren? 

Wat interessante content is, verschilt uiteraard per fotograaf. Ben je een gezinsfotograaf, dan gaat jouw content waarschijnlijk over hele andere onderwerpen dan als je een bedrijfsfotograaf bent. 

Maar wat voor een fotograaf jij ook bent, het is altijd belangrijk om een kernthema te hebben dat past bij jouw bedrijf en waar jij echt in uitblinkt. Daarnaast kan je natuurlijk content plaatsen over andere onderwerpen die goed aansluiten bij het kernthema en bij de interesses van jouw doelgroep. Als bruiloftsfotograaf kan je naast foto’s van bruiloften ook tips voor aanstaande bruiden delen. Of als natuurfotograaf berichten plaatsen over de leukste bossen om te bezoeken in Nederland. Zo zijn er natuurlijk nog veel meer mogelijkheden! 

Stap 4: Gebruik social media. Waar post je? 

Nu je precies weet wie jouw doelgroep is en wat voor een berichten deze doelgroep wilt zien, is het belangrijk om de content te plaatsen op de kanalen waar jouw doelgroep actief is. Vaak is dit een combinatie van verschillende kanalen, waar je ook net weer andere content op deelt. Omdat voor fotografen het laten zien van beeld erg belangrijk is, is het erg belangrijk dat je hier bij je social media keuzes ook rekening mee houdt. 

Stap 5: Maak een contentkalender. Wanneer praat je?

Content is niet iets wat je af en toe even maakt, het is een permanent proces. Daarom is het handig om een contentkalender op te stellen! Een contentkalender geeft overzicht in wanneer je welke content op welk platform, wilt plaatsen. Het is slim om belangrijke datums en events in kaart te brengen en hier je content op aan te laten sluiten. 

Daarnaast is het belangrijk om te bepalen hoe vaak je per week of maand over welke onderwerpen wilt posten. Kijk hierbij naar waar jouw doelgroep behoefte aan heeft en ook op welke tijdstippen jouw doelgroep het best wordt bereikt. 

Stap 6: Stimuleer de interactie. Hoe blijf je in gesprek?

Aansprekende content zorgt ervoor dat mensen deze content willen delen met hun sociale netwerken. Belangrijk is dus ook dat content shareable is! Het moet leuk zijn voor de doelgroep om jouw content te delen. Zo bereikt jouw content veel meer mensen en stimuleer je interactie. Zorg er ook altijd voor dat je op vragen van volgers reageert en dat je regelmatig je DM’s checkt. Doe je dit niet, dan loop je wellicht een nieuwe klant mis! 

Stap 7: Monitoring. Wat ging goed in jouw unieke contentstrategie als fotograaf en wat kan beter? 

Het ontwikkelen van content en jouw unieke contentstrategie als fotograaf vereist veel denken, maar ook gewoon veel doen. Blijf niet te lang hangen in het maken van plannen en just do it! Het posten van content op social media is een proces van trail en error. Ga uitproberen: wat werkt wel voor je doelgroep en wat niet? Het duurt meestal ook even voor je doelgroep doorheeft dat je eigenlijk best interessante content post.

Monitor, meet en evalueer constant. En geef jezelf vooral de tijd en ruimte om te leren. 

Kom je er zelf nog niet helemaal uit? Neem dan even contact met mij op en dan denk ik graag mee over jouw unieke contentstrategie! 

Nederland, ja zelfs de hele wereld, alles ligt plat. Terwijl hier in Woudenberg eindelijk het zonnetje doorbreekt, Gaan de deuren op slot, worden shoots afgezegd en bruiloften verplaatst. En als kleine ondernemers vóel je dat. Heftig! Hoe kun je als fotograaf reageren op alle stress, paniek en inkomstenverlies door het Coronavirus? En hoe kan je dan het coronavirus overleven als fotograaf? Ik geef je wat tips!

Gevoel van angst

In de Community hebben we meer dan 300 fotografen zitten die sinds een paar dagen samen het gesprek aangaan over de gevolgen van het Coronavirus. En die zijn niet mals. Fotografen die onlangs de stap namen om fulltime te gaan fotografen en hun baan op te zeggen, zien hun agenda leegraken. Andere fotografen hebben nog werk erbij waarmee ze hun inkomen nog enigszins op het minimum kunnen houden. Het belangrijkste om mee te beginnen is wat mij betreft het erkennen van de crisis. Ja het gaat even helemaal mis. En ja, als fotografen voelen we de klap. Het gevoel van angst dat je misschien hebt, mag er dus zijn. Schaam je daar niet voor!

Schouders eronder

Maar tegelijk heb je de keuze. Laat je je hoofd hangen en ga je in een hoekje zitten balen? Of neem je de verstilling, de tijd, de aandacht die je nu hebt en maak je er een kans van? Voor diegenen die de uitdaging aandurven: hier zijn mijn drie tips om sterker uit de Corona crisis te komen.

1 Spike creativity

Een crisis als deze heeft als gevolg dat je stil gezet wordt in de dingen die je normaal gesproken doet. Je kunt even niet meer varen op wat voor jou bekend is, en wat voor jou altijd werkt. En dus is het tijd om creatief te worden. Wat kun je nu nog wél doen om inkomsten binnen te halen? Ga foto’s voor particulieren bewerken, verkoop cadeaubonnen, ga prachtige natuurfoto’s maken om prints van te verkopen enz.

2 Spike branding

Een tijd waarin je weinig IN je bedrijf werkt, kun je heel goed besteden aan het werken AAN je bedrijf. Pak deze tijd om je branding en marketing aan te pakken. Verbouw je website, ga eindelijk aan de slag met je SEO, knallen met social media, bouw een funnel. En vergroot je naamsbekendheid. Start een hashtag, begin een hulpactie, organiseer iets waar kinderen mee aan de slag kunnen. Daarmee vergroot je jouw naamsbekendheid

3 Spike yourself

Tot slot: neem ook de tijd om tot rust te komen, te praten met collega fotografen en je onzekerheden te delen met vrienden. Ik weet nu al wat zij gaan zeggen: je gaat niet onderuit, het komt helemaal goed. Schouders eronder. We komen hier sterker uit! Jij gaat dit coronavirus overleven als fotograaf!

ZES TIPS VOOR EEN BLOEIEND FOTOGRAFIE BEDRIJF

WAUW! Wat een prachtige stijl heeft José Chan, ondernemers en trouwfotograaf. Echt een pracht om naar te kijken, en zo specifiek herkenbaar. Maar dat niet alleen Chan schrijft inspirerende posts en motiveert zo fotografen op persoonlijk en zakelijk vlak. Haar bedrijf lijkt moeiteloos te bloeien. Reden genoeg om aan José te vragen hoe ze haar bedrijf zo succesvol heeft laten groeien en wat haar tips en tricks voor collega fotografen zijn! Lees verder voor het interview met trouwfotograaf José Chan.

1 Kies voor wat je echt leuk vindt

“Ik ben José. Sinds 2014 fotografeer ik portretten van bloggers en ondernemers en sinds een aantal jaar fotografeer ik ook bruiloften. Ik heb altijd wel al iets creatiefs willen doen. Na mijn studie Bouwkunde en naast mijn master Wetenschapscommunicatie heb ik die creatieve kant kunnen ontwikkelen in fotografie. Een DSLR-camera had ik wel al een tijdje, maar toen pas begon ik echt te ontdekken dat ik fotografie heel erg leuk vind. Vooral dat je mensen kan laten stralen op foto’s vind ik het mooiste aan fotografie.

2 Durf stil te staan

Mijn bedrijf loopt goed. Ik ben tevreden met waar ik op dit moment sta. Ik hou van mijn werk, maar de balans tussen privé en werk vind ik belangrijker, dus daar heb ik wel aan moeten werken vorig jaar. Dat ik nu tevreden ben met waar ik sta geeft me wel het gevoel dat ik stil sta. De afgelopen jaren heb ik juist mezelf, mijn fotografie en bedrijf veel geprobeerd te ontwikkelen, dus ik ben er nog niet uit of stilstaan juist betekent dat het achteruit gaat.”

3 Ontwikkel op alle gebieden

José ontwikkelt zich niet alleen verder op fotografie gebied, maar ook op allerlei andere onderdelen van het ondernemerschap: ” Ik ben me ervan bewust dat je niet alleen jezelf moet ontwikkelen op gebied van fotografie, maar dat het hebben van een bedrijf betekent dat je je op heel veel andere gebieden moet ontwikkelen. Natuurlijk moet je eerst fotografie onder de knie krijgen, maar daarnaast zijn er nog een heleboel andere dingen waar je aan moet denken bij het runnen van een bedrijf.”

4 Ga gefocust aan de slag

Chan investeert in haar netwerk, zowel online als offline. “De meeste klanten komen bij mij binnen door mond-tot-mond reclame en social media. Veel van mijn klanten vinden mij op Instagram. Ze vinden mij via hashtags of doordat ik wordt aangeraden wanneer ze andere leveranciers of fotografen volgen. Verder heb ik ook veel te danken aan de Aziatische community in Nederland. Veel van mijn klanten krijg ik doordat hun vrienden mij aanraden. Ik denk wel dat het heel belangrijk is om jezelf en je werk te laten zien. Je moet goed weten wie je ideale klant is en je alleen daarop richten. Zo kun je veel gefocuster aan de slag gaan met marketing.”

5 Kies een niche

Natuurlijk wil ik ook weten wat de meest gemaakte fouten zijn die Chan spot. “Fotografen durven geen niche te kiezen en willen alles doen, zowel families, als bruiloften, als dieren, als kinderen, als ondernemers etc. Ze zijn bang dat ze werk of klanten verliezen door een niche te kiezen. Ik denk juist dat je veel meer van je ideale klant kan aantrekken wanneer je specifieker bent. Daar word je zelf alleen maar gelukkiger van.”

6 Gebruik een mailing list

Niet alleen fotografeert deze businessbabe, ze geeft ook workshops. Voor de collega fotografen die ook workshops geven vroeg ik natuurlijk naar Chans manieren om die trainingen vol te krijgen. “Ik heb een mailinglijst met geïnteresseerden. Als ik een nieuwe datum heb voor een workshop mail ik deze lijst eerst. Wat later maak ik deze datum bekend op social media. Ik geef bijvoorbeeld een workshop over portretfotografie, hoe je mensen aanstuurt en poseert voor de camera, de techniek, nabewerking, workflow. Alle elementen die bijdragen aan een mooie portretfoto worden besproken. Aanmelden kan nog steeds!”

Inspiration by José Chan

“Werk hard en heb geduld. Gun jezelf en je bedrijf de tijd om te groeien, want dat gebeurt niet van de ene op de andere dag. Daar heb je tijd voor nodig. Probeer jezelf ook niet te vergelijken met andere fotografen, want iedereen heeft zijn/haar eigen weg te bewandelen. ‘Succes’ betekent sowieso voor iedereen weer wat anders, dus focus je op je eigen doelen.”

Wauw! Wat was ook ik weer geïnspireerd na dit interview met trouwfotograaf José Chan. Wil je meer van dit soort geweldige interviews zien bij marketing voor fotografen? Laat mij dit dan weten!

Laat ik meteen maar heel eerlijk zijn. Ik heb een fout gemaakt. Mag ik dat gewoon even zeggen? Ik heb een dikke vette fout gemaakt, maar ik heb er van geleerd. En daarom durf ik het hier wel uit te leggen.

Geen visie

Toen ik begon met mijn fotografiebedrijf, kende ik een heleboel marketingtools en tricks. Helemaal nadat ik met een vriendin een marketingbedrijf had en ik nog meer van haar leerde. Ik kende de strategieën en geijkte wegen. Maar toen ik ze voor mijn eigen fotografiebedrijf toepaste, maakte ik een fout.

Ik ging namelijk voor verkoop gerichte marketing en niet voor relatie gerichte marketing. Ik was bang om vol te gaan voor de marketing dus dacht ik geen visie uit, maar strooide links en rechts met de bekende verkooptrucjes. Advertentie hier, weggever daar, like en win acties en blogs. Het werkte maar een heel klein beetje.

Het licht gezien

Toen fotografie mijn fulltime business werd, wist ik dat ik aan de bak moest. Ik kon niet meer vertrouwen op simpele trucs, ik moest een echte visie voor mijn bedrijf én mijn marketing uitwerken. En dat deed ik. Ik ontwierp een visie gebaseerd op relatiemarketing in plaats van verkoopmarketing. En daarbij gebruikte ik 3 pijlers: Persoonlijk, Puur, Professioneel. Het is mijn overtuiging dat dit DE 3 p’s van effectieve marketing zijn.

Ik ging aan de slag. Ik professionaliseerde mijn logo en website, liet meer van mijzelf zien en durfde steeds kwetsbaarder en puurder zichtbaar te zijn. Ik ontwierp een funnel waar ik veel aandacht aan besteedde om ervoor te zorgen dat ik echt een relatie op zou bouwen met de lezer. En ik ging ook in klantgesprekken meer reageren vanuit mijn eigen persoonlijkheid, niet vanuit de gelikte sales persoon.

Diepe overtuiging

Het is mijn diepe overtuiging dat marketing voor fotografen alleen werkt als je die inzet om een relatie, een verbinding, een connectie op te bouwen. Wanneer je marketing inzet om een directe verkoop te doen, zul je veel minder effect hebben. Maar veel belangrijker nog: met relatiemarketing kun jij dicht bij jezelf blijven. Hoef je je niet anders voor te doen dan je bent en kom je niet spammerig of verkoperig over. Dat geeft zoveel meer plezier in het vermarkten van je product!

Een klant van mij schreef deze review:

https://www.facebook.com/eni.ojeaga/posts/10161456371310228

Zo bijzonder om dit op je Facebookpagina te zien verschijnen. En zie je de drie pijlers terugkomen? Persoonlijk, puur en professioneel. Het zit er allemaal in.

Geniet van je zichtbaarheid

Ik geloof dat als jij jouw marketing ook zo gaat inzetten: als middel om een relatie op te bouwen, je veel meer effect én meer plezier gaat hebben. Zo wordt marketing geen vervelend ‘moetje’ maar ga je genieten van je zichtbaarheid.

Wil je weten hoe je dit toepast? Schrijf je in voor mijn gratis webinar!

Funnel inzetten voor fotografen. Hoe doe je dat? Ik weet er alles van! Wie mij al een poosje volgt, heeft het me al meerdere keren horen zeggen: ik haal al mijn bruiloften uit één enkele funnel. En dat zijn er bijvoorbeeld voor dit jaar 27. Omgerekend zou je dit sommetje kunnen maken: 

Ik gaf ongeveer €300,- uit aan het adverteren met mijn funnel en haalde daarmee een stuk of 32 kennismakingsgesprekken binnen waarvan 27 ook hun bruiloft bij mij boekten. Een simpele en goedkope manier dus om klanten binnen te halen.

I tried it all

Ik heb het allemaal gedaan. Op evenementen staan, adverteren op theperfectwedding, Google Adwords. Sommige methoden werkten een beetje, anderen nauwelijks. Maar het aanmaken en aanzetten van een funnel heeft voor mij altijd gewerkt. Sterker nog: als ik wat ruimte in mijn agenda zie aankomen, zet ik de funnel aan en al het te druk is, gaat hij weer even uit. Zo’n controle geeft het adverteren met een funnel mij.

Wat is het precies?

Maar misschien weet je eigenlijk nog niet eens wat een funnel precies is? Een funnel is een snelle manier om door middel  van meerdere schakels een relatie op te bouwen met een potentiële klant. Dat doe je door je mailinglijst te vergroten. Je biedt via een advertentie een gratis weggever aan (bijvoorbeeld een brochure of een leuke download) en stuurt daarna een mail om de lezer meer over jezelf te vertellen, je expertise te laten zien en de relatie op te warmen zodat de klant overgaat tot de verkoop. 

Even praktisch wat je ervoor moet maken: 

In 1 avond kun je het klaar hebben staan en daarna mogen de klanten binnenstromen. En wat vooral fijn is: je hoeft er dan ook niet heel veel tijd meer in te stoppen. Ik heb namelijk nooit genoeg tijd, jij wel?

Relatie

Hoe komt het dat een GOEDE funnel zoveel effect kan hebben? Omdat een klant een proces door moet voordat hij bij jou gaat kopen. Fotografen bieden vaak direct hun aanbod aan, en dat werkt dus niet! Je moet een relatie opbouwen met een klant en het vertrouwen geven dat jouw aanbod het beste is. Een funnel is daar een uitstekend middel voor! Lees hierover ook mijn laatste blog op mijn website waarin ik dit verder uitleg.

Een eigen funnel inzetten als fotograaf

Het allereerste dat ik dus meestal doe als ik een fotograaf coach, is samen een eigen funnel bouwen. Dat kan namelijk heel snel effect hebben, als je het goed doet. Een funnel inzetten voor fotografen is dus echt heel belangrijk!

Masterclass

Dat laatste is dan wel weer belangrijk. Want in 1 freebie kan ik je niet genoeg informatie geven om een goede funnel aan te kunnen zetten. Daarvoor moet je even een ticket kopen voor mijn masterclass!

Voor maar €27,- ontdek je in deze uitgebreide masterclass precies of een funnel ook voor jou werkt. Ik laat je mee kijken achter de schermen en bespreek echte casussen. Zo leer je niet alleen waarom een funnel werkt maar ook hoe!


Van een collega fotograaf kreeg ik de volgende vraag: “Ik zie steeds dat bedrijven bij hun Google vermelding ook de recensies van Facebook en soms ook andere bedrijven erbij hebben staan. Hoe kan ik dit instellen?” Facebook reviews in Google plaatsen is helemaal niet zo moeilijk, maar je moet wel even weten hoe het moet! Ik leg het je hieronder uit. 

Geen knop

Nu wilde ik dat ik je zo even de knop kon aanwijzen waarmee je dit aan kunt zetten, maar dat gaat helaas niet lukken. Of jij wel of geen recensies bij je Google vermelding hebt staan, hangt namelijk af van het Google algoritme. Je kunt dus niet met een instelling of een code er zelf voor zorgen dat de recensies er bij komen te staan.

Algoritme beïnvloeden

Gelukkig is er een aantal dingen dat je kunt doen om het algoritme een beetje te beïnvloeden. Dat heeft vooral te maken met dat Google de recensies op Facebook (of andere websites) moet kunnen herkennen als zodanig. Hier zijn mijn tips:

Bij mijn zoekresultaten verschijnen meteen 2 recensie resultaten op de eerste pagina

1 Verzamel VEEL reviews op je Facebookpagina en blijf ook steeds nieuwe verzamelen

2 Stel je Facebookpagina in als lokaal bedrijf, oftewel: geef een adres op voor je bedrijf in je pagina. (Je kunt aanvinken dat deze niet zichtbaar is, maar wel doen dus!)

3 Richt Google ‘Mijn bedrijf’ uitgebreid in

4 Gebruik precies dezelfde naam voor je Google Mijn Bedrijf als voor je Facebook pagina

5 Gebruik overal dezelfde NAW gegevens.

6 Gebruik een review widget op je website

7 Google op je eigen bedrijfsnaam en kijk of er op de eerste pagina aan zoekresultaten ook review pagina’s bij zitten. Dat zijn namelijk de pagina’s die mee tellen en die Google oppakt om als externe review te laten zien.

Succes!!

Vragen? Stuur mij een berichtje! 


Je vindt dit topic met de volgende zoektermen:

  • Facebook reviews koppelen aan Google
  • Facebook recensies op Google
  • Ervaringen The Perfect Wedding op Google
  • Hoe krijg ik mijn Facebook recensies gekoppeld aan Google?
  • Google laat Facebook reviews zien
  • Reviews from the web op Google
  • Reviews from the web instellen

Stop nu met het kijken naar het groene gras van de buren en ga ZELF knallen met je business!! Marketing voor fotografen is ook voor JOU!

Gratis webinar!

Oh oh oh, wat was ik bang om te investeren. Terwijl ik was opgeleid als communicatie specialist en dus DROMMELS goed wist wat de effecten van marketing zijn. Maar ik was zo bang dat het geld dat ik er in stopte er niet meer uit zou komen. Was ik even dom bezig! Want toen ik eindelijk kwam in standje ‘gaan met die banaan’ haalde ik mijn investering er voor 1000% weer uit. Weten hoe jij ook moeiteloos meer klanten binnenhaalt? Meld je aan voor deze webinar en ik vertel je er alles over! En meld je ook even aan voor de community op Facebook. Hier helpen collega fotografen jou graag verder met je vragen over marketing!

Ik geef deze webinar alleen nog op 21 nov en 2 dec!

Marketing voor fotografen